Makers

Station Noord wordt ondersteund door We The North en Fonds Podiumkunsten

Chantalla Pleiter

Chantalla Pleiter

Chantalla Pleiter is zelfstandig kunstenaar, maker van immersief theater, interactieve installaties en virtual reality ervaringen. Wonend en werkende in Groningen en opgeleid aan kunstacademie Minerva, richting scenografie (theatervormgeving) met een autonome specialisatie in “nieuwe media kunst”.

Als maker werkt ze in opdracht, maak autonoom werk en werk ze (nu nog sporadisch) voor technologisch theatergezelschap CREW, uit Brussel, als regie assistent en onderdeel van het artistieke team. Crew is de pioniers van het artistiek onderzoek naar virtual reality en andere technologien en hoe deze te gebruiken in theatrale context en een inspiratiebron van Chantalla.

Chantalla manoeuvreert zich graag, met alles wat ze maak, op de rand van kunst, wetenschap en technologie en dat resulteert in interactieve en immersieve (live) ervaringen in de vorm van interactieve installaties, virtual & mixed reality ervaringen of immersief theater. Nieuwe technologie wordt onderzocht en ingezet in samenwerking met programmeurs, ontwerpers om de “spelende mens” in het publiek te laten ontwaken en onderwerpen of verhalen live te laten ontdekken met het hele lichaam en alle zintuigen.. Daarnaast is Chantalla’s werk altijd een doorgaand onderzoek naar wat technologie kan en doet met ons als mens en met ons perpectief op de werkelijkheid.

Voor Station Noord gaat ze opzoek naar een nieuwe performatieve vorm van virtual reality; Een theatrale vorm van een afhankelijke, interactieve virtual reality waarbij publiek zelf in verschillende perspectieven kan stappen maar ook de perspectieven van de ander kan vormgeven.. Daarnaast onderzoekt ze “verborgen gemeenschappen” in Groningen en wil samen met hun hun verhalen en perspectieven naar de oppervlakte brengen en ervaarbaar maken om zo tot een ultieme kennismaking te komen met werelden die we nog niet kennen.

Philipp Cahrpit

Philipp Cahrpit

Theatermaker Philipp Cahrpit is in 2019 afgestudeerd aan de Academie voor Theater en Dans, Amsterdam. Na zijn studie kwam hij naar Groningen om daar in de Noordelijke rust te leven en te werken. Hij maakt beeldende, poëtische voorstellingen waarin het lichaam en haar beweging centraal staat.

Philipp laat zich onder andere inspireren door de onbevangen en oordeelloze (fantasie)wereld van het kind tegenover de grillige realiteit die het volwassen leven zo nu en dan kan inhalen. Binnen Station Noord wil hij verder onderzoeken op welke manier deze twee werelden bij elkaar kunnen komen.

Op de vloer zoekt hij samen met volwassen spelers en kinderen naar verdieping in zijn choreografisch werk op de grens van bewegingstheater en dans.

Joost Oomen

Joost Oomen

Joost Oomen (1990) is dichter, schrijver, drummer en theatermaker. Hij publiceerde twee poëziebundels, twee vinylsingles met gedichten, de novelle De zon als hij valt en de roman Het Perenlied. Joost Oomen was huisdichter van de Universiteit Groningen en stadsdichter van de gemeente Groningen. Voor zijn werk ontving Joost Oomen het Hendrik de Vriesstipendium voor nieuwe literatuur en De Volkskrant riep hem uit tot het literaire talent van 2021. Voor het festival Explore the North maakte Joost de voorstelling Vruchtjes Eten i.s.m. de garagejazzband Kruidkoek en scenograaf Geartsje van der Zee. Oomen trad op van Pisa tot Portugal en van de kerk tot het kippenhok.

JÓRMA

JÓRMA

JÓRMA (hen/hun/die) is het nieuwe artpop alter-ego van muziekmaker Jonathan Bonny (hij/hem), waarin hij zich kan herdefiniëren los van hetgeen hij als muzikant, componist en mens al heeft bereikt. Met JÓRMA regisseert Jonathan een versie van zichzelf waarin een aantal van zijn eigen karaktertrekken worden uitvergroot en nieuwe dromen worden toegevoegd. Een kwetsbaar onderzoek naar zijn muziek en performance-esthetiek met grote aandacht voor de artistieke context waarin alles wordt gepresenteerd.

JÓRMA brengt in 2021 hun debuut EP uit; INTRO is een collectie van vier originele tracks met bijhorende videoclip en twee covers. De composities behandelen maatschappelijk beladen thema’s vanuit een persoonlijk perspectief. Daarnaast creëert JÓRMA conceptuele vlogs om zich virtueel met hun publiek te verbinden en meer inhoudelijke context te bieden rond de muziek. In een volgende fase (vanaf 2022) wil JÓRMA de meerwaarde van het live aspect onder de loep nemen en daarbij het traditionele concertformat bevragen. De ontwikkeling van JÓRMA wordt ondersteund door Station Noord.

Sieger Baljon

Sieger Baljon

Performer, theatermaker, schrijver & muzikant Sieger Baljon (Groningen, 1981) jongleert graag met religie, kunst, ekologie & politieke ontregeling. Sinds 2003 sprokkelt hij zijn brandstof in de brakke gronden tussen klank, woord & beweging, langs het zwarte water waarin dada & sjamanisme elkaar spiegelen. Tijdens zijn afstuderen in 2013 aan de mime opleiding Amsterdam mondde dit uit in het performance platform ‘sjamandada’. Begin 2017 verscheen zijn poëziebundel annex kalenderhervorming ‘dronken kalender’ bij de interdisciplinaire uitgeverij Opwenteling. Momenteel tourt hij internationaal met theatermakers als Jetse Batelaan/Artemis en Boukje Schweigman; in beide gevallen ook in VSCD-mimeprijs-winnende voorstellingen. Hij is als resident verbonden aan Het Huis Utrecht en Grand Theatre Groningen, waar hij zijn projekt 'Bezweringen' ontwikkelde, en in 2020 het tweeluik 'Zijn & NietZijn'.

Projecten

Zijn (2B OR NOT 2B)

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival
Oerol

Zijn of Niet Zijn?’ Die eeuwenoude vraag lijkt iedere dag relevanter. Hoe treed je in tijden van crisis het noodlot tegemoet: door acceptatie of door strijd? Mystiek of Politiek? En is het wel of/of? Tijd voor Hamlet om als een half waanzinnige sjamaan zijn eigen monoloog open te breken. Niet dat eeuwige gepieker, maar woorden uit elkaar pulken tot klanken, gespuwd tot toverspreuken. Maar hoe kun je spreken zonder de stilte te koloniseren? Zonder dat woorden de werkelijkheid verlammen, alles opensnijden wat ondeelbaar bij elkaar hoort, en vooral: daden blokkeren? Of kunnen wij, juist in crisistijd, leren luisterend spreken? Tegelijk Zijn & Niet Zijn?

Agenda
18 Jul 2020
- 18 Jul 2020
Noorderzon
23 Jul 2020
- 24 Jul 2020
Noorderzon

Skoft & Skiep

Skoft & Skiep

Karel Hermans, Aukje Schaafsma en Tatiana Pratley vormen samen het collectief Skoft & Skiep. Als Sattelyt maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakten ze het afgelopen jaar
onder begeleiding van Tryater en Jonge Harten de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Daarnaast regisseerden ze in 2018 de voorstelling Solo van Lân Fan Taal, Explore the North en het Noord Nederlands Orkest. Op dit moment werken ze aan een nieuw project: Part-Time Paradise.

Naast hun gezamenlijke projecten krijgen Karel en Aukje ook de kans om zich als onafhankelijke makers te ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Stormvogels

Stormvogels

Theatercollectief Stormvogels bestaat uit Eva Heijnen, Laurien Riha en Ali Zijlstra. Samen willen zij een vorm van theater ontwikkelen die aansluit bij deze tijd, zowel in thematiek als in de manier waarop het verhaal verteld wordt. Hiervoor bestuderen ze vertelvormen die gebruikt worden binnen (nieuwere) media. Voor hun eerste project binnen Station Noord laten zij zich inspireren door de vertelprincipes van videogames.

Projecten

Multiplayer - Onderzoeksproject

Ondersteund door
Noord Nederlands Toneel
Jonge Harten
Club Guy & Roni
Grand Theatre

Multiplayer is het tweede onderzoek van Stormvogels binnen Station Noord. Het onderzoek bouwt verder op de bevindingen van The Utopia Experience. Opnieuw zoekt Stormvogels naar een vorm van theater geïnspireerd op principes uit videogames.

Waar The Utopia Experience een single-player ervaring was, is Multiplayer (de naam zegt het al) een onderzoek naar een ervaring voor meerdere mensen tegelijkertijd.

In Multiplayer staat de vraag centraal, hoe je als publiek elkaar kan beïnvloeden door de keuzes die je maakt en hoe je vanuit verschillende perspectieven een voorstelling zou kunnen beleven. Op deze manier hoopt Stormvogels een bewustzijn en begrip te bewerkstelligen voor de verschillende keuzes die mensen maken vanuit verschillende achtergronden.

Voor dit onderzoek verdiept Stormvogels zich in roll-playing en gaat hiervoor te rade bij o.a. de moeder van alle multiplayer games: Dungeons and Dragons, L.A.R.P. en tal van videogames.
Multiplayer is een dramaturgisch onderzoek wat niet voor publiek toegankelijk was. Uit Multiplayer ontstond de voorstelling Lotsheim. Meer informatie over Lotsheim is te vinden op de website van Stormvogels

The Utopia Experience

Ondersteund door
Noord Nederlands Toneel
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Grand Theatre

In The Utopia Experience wil Stormvogels het publiek bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid in het vormgeven van de toekomst nu er middels techniek steeds meer mogelijk is. Daarbij beroepen ze zich op principes uit videogames en virtual reality en zetten deze principes om in een vorm die werkt in een theatrale setting. Zij willen het publiek onderwerpen aan vragen als: Hoe zien we onze toekomst voor ons? Wat is de rol die we de techniek in ons leven willen geven? En hoe belangrijk vinden we het om zelf verantwoordelijkheid hierin te nemen?

ZUHAUSE

ZUHAUSE

ZUHAUSE is het kunstenaarscollectief van vier kunstenaars uit verschillende disciplines: Davey Bakker, Grey Timmers, Mirjam van Dijk en Élénie Wagner. Samen zoeken ze naar een werkwijze waarbinnen verschillende disciplines hand in hand kunnen gaan, elkaar kunnen versterken en inspireren. De steun van Station Noord geeft hen ruimte en tijd om te experimenteren en verschillende samenwerkingen aan te gaan.

Behalve kunstcollectief zijn de kunstenaars van ZUHAUSE ook de drijvende kracht achter een broedplaats, ontmoetingsplek en interdisciplinair platform aan de Martinikerkhof (Groningen).

Projecten

Eliën

Ondersteund door
Grand Theatre
Noord Nederlands Orkest
Jonge Harten
Het Houten Huis
Club Guy & Roni

In 2019 maakten zangeres Eliën (Élénie Wagner) en haar kunstenaarscollectief ZUHAUSE een reis van 14.000 kilometer dwars door Europa in een gele camper genaamd UFO. Op zoek naar andersdenkenden van dit werelddeel: kunstenaars, politici, boeren, activisten, immigranten en oer-inwoners. 
Van het Peloponnesos schiereiland in Zuid-Griekenland tot het noordelijkste puntje van Lapland zochten ze contact en hoorden ze wat mensen vinden. 

Na een reis van drie maanden keerden ze terug met een bak aan inspiratie, filmmateriaal voor een documentaire en het debuutalbum van Eliën: ALL.

Don't Forget to Die

Ondersteund door
Grand Theatre
Club Guy & Roni
Jonge Harten

In ‘Don’t Forget To Die’ toont ZUHAUSE een dystopische wereld waarin de tijd voorbij gaat. Een rauwe interdisciplinaire performance over intens geluk in een beschadigde omgeving, het afdwingen van liefde en de noodzaak om iets te betekenen in een doelloos bestaan.

Met ‘Don’t Forget to Die’ is ZuHause het onderzoek naar “Survival of the misfits” begonnen, de buitenbeentjes van de maatschappij. Voor dit project zijn ze de samenwerking aangegaan met verschillende internationale performers en hebben met dit debuut hun eigen interdisciplinaire werkwijze onderzocht. Ze hopen in het verdere traject bij Station Noord hun eigen werkwijze en stijl nog verder te kunnen ontwikkelen en de tijd en rust te vinden om met al onze aandacht in nieuwe projecten te duiken.

Maarten Smit

Maarten Smit

Maarten Smit groeide op in Groningen en studeerde in 2001 af aan Toneelschool Arnhem. Hij was tot 2016 vast onderdeel van het Groningse collectief ‘De Jongens’ en werkt sinds 2011 regelmatig als acteur voor Het Houten Huis. Daarnaast volgde hij verschillende dans- en vechtsport trainingen.

Sinds 2016 werkt Maarten al regelmatig als gastregisseur, een professie waarin hij zich in de komende jaren verder wil ontwikkelen. Binnen Station Noord onderzoekt Maarten hoe hij, op basis van journalistiek en documentair materiaal, beeldende voorstellingen kan maken. Hiermee wil hij actuele vraagstukken inzichtelijk en bespreekbaar maken. Door dans en fysiek spel te combineren met tekst en muziek, bouwt hij aan een eigen persoonlijke stijl.

Projecten

Hier valt niets te halen

Ondersteund door
Het Houten Huis
PeerGrouP

Op een vergeten bouwplaats worstelen een werkloze man, een strompelende oude vrouw en een alleenstaande moeder om te overleven. Door gebrek aan geld zijn ze veroordeeld tot deze plek, waar niets meer vanzelfsprekend is.
Hier regent het starre regels en houden schreeuwende televisiereclames hen wakker. Een eigenaardige fanfare van zingende hulpverleners, treuzelende bouwvakkers en goedbedoelende politici trekt door hun leven. Langzaam zakt iedereen steeds verder de modder in.

Een muzikale voorstelling over schaamte, dozen vol ongeopende post én hoopgevend menselijk contact.

In Nederland leeft acht procent van de gezinnen in armoede. Een op de dertien kinderen groeit er zelfs in op. Met dans, livemuziek en teksten op basis van interviews en documentair materiaal, maakt theatermaker Maarten Smit invoelbaar wat armoede in Nederland betekent.

Agenda
25 Jun 2021 Zandzoom, Emmen
2 Jul 2021
- 4 Jul 2021
FestiValderAa, Schipborg
15 Jul 2021
- 18 Jul 2021
Suikerunie, Groningen

Blinde vlek

Ondersteund door
Het Houten Huis
Jonge Harten
Noord Nederlands Toneel

‘Blinde Vlek’ is een voorstelling over de invloed van technologie op gedrag en vrijheid, vormgegeven met dans, tekst, muziek en circuselementen. Het is een beeldende poging om jongeren en ouderen kritisch te laten kijken naar de mogelijke gevolgen van de moderne technologie.

In 2017 heeft Maarten een onderzoek gedaan naar het gebruik van de gymzaal als metafoor voor de technologische wereld waar wij in leven. Dit jaar bestaat het onderzoek uit interviews met hackers, beleidsmakers en onderzoekers op het gebied van European Technology Law. Op basis hiervan maakt Maarten het eerste script met dramaturgische begeleiding van het NNT. Samen met het Jonge Harten Festival onderzoekt hij hoe technologie het leven van jongeren beïnvloedt. Het materiaal dat uit het onderzoek voortkomt wordt samen met tekstschrijvers verder ontwikkeld. ‘Blinde Vlek’ wordt in 2019 gemaakt en gespeeld op festivals en scholen.

Agenda
31 Jul 2020
- 2 Aug 2020
Spot Groningen

Hier Valt Niets te Halen

Ondersteund door
Het Houten Huis
PeerGrouP
Oerol
Tryater

‘Hier Valt Niets te Halen’ is een beeldende muziektheatervoorstelling op locatie in een modderpoel. Het gaat over het vinden van je eigenwaarde binnen de (schijnbaar) uitzichtloze situatie van armoede. ‘Hier Valt Niets te Halen’ is een poging om de ellende van leven met weinig geld zichtbaar en voelbaar te maken voor mensen die het niet persoonlijk kennen. Maar ook om troost en kracht te bieden voor mensen die er juist middenin zitten.

Op basis van literatuur en interviews met ervaringsdeskundigen, hulpverleners, beleidsmakers, ontwikkelde Maarten een eerste versie van het script. Samen met vormgevers, een muzikant, een danser en een aantal acteurs heeft hij een eerste stap gezet in de theatrale vormgeving. In samenwerking met Oerol en PeerGrouP ontwikkelt hij een randprogramma om de inhoud van de voorstelling te verdiepen en de impact te vergroten. ‘Hier Valt Niets te Halen’ wordt in 2020 uitgewerkt tot een voorstelling.

The Mad Hatters

The Mad Hatters

Vanuit Station Noord worden niet alleen makers ondersteund, maar ook een groep beginnende creatief producenten. Onder de naam Mad Hatters zitten de jonge producenten Milan van der Zwaan, Amarins Jansma, Joran de Boer, Jaukje van Wonderen en Joachim de Vries regelmatig samen om hun kennis en kunde te vergroten. Door praktijkervaringen te delen en de lokale, nationale en internationale context grondig te onderzoeken, kunnen zij zich ontwikkelen binnen hun vakgebied. Het doel van Mad Hatters is om (nieuwe) makers te ondersteunen en samen met die makers uit te vinden hoe te bewegen in de lokale en (inter)nationale context.

Mad Hatters werken samen met (nieuwe) makers binnen en buiten Groningen, waaronder ook een aantal makers van Station Noord.

Teddy's Last Ride

Teddy's Last Ride

Teddy’s Last Ride is een Gronings collectief opgericht in 2016. Het collectief bestaat uit vier makers met een achtergrond in muziek, dance en theater. Agnese, Andy, Manu en Milan maken alle beslissingen samen, ieder project is een collectieve inspanning. Afhankelijk van de productie nodigt het collectief gasten uit om samen te werken aan het project. Met hun werk proberen ze schoonheid te combineren met intelectuele abstractie in een nieuwe vorm van verhalen vertellen. De Teddy’s treden op in theaters, op festivals, muziekpodia en specifieke locaties.

Projecten

The Others

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre

Info volgt

Thirst

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival
Club Guy & Roni
Grand Theatre

Het locatieproject ‘Thirst’ vertrekt vanuit de vraag waar de eigenaardige menselijke eigenschap altijd meer te willen vandaan komt. Een performer wil meer in een omgeving die hem dat nooit zal geven. Elke nieuwe mislukking brengt hem dichterbij de acceptatie van zijn lot. ‘Thirst’ is een absurde, surreële en snelle performance die raakt aan thema’s als hebzucht, eenzaamheid en de constante strijd om niet te verliezen. Maar wat valt er eigenlijk te winnen?

Mads Wittermans

Mads Wittermans

Bio volgt.

Projecten

The Meeting

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre
PeerGrouP
Tryater

The Meeting is niet gebonden aan een organisatie of instelling, sekte, genootschap of politieke partij en wenst zich niet te mengen in enig geschil en steunt of bestrijdt geen enkel doel. “En ik ben niet Dr0nK3n...geloof ik....toch?!”

In The Meeting vertelt acteur Mads Wittermans op een open en komische wijze over verslaving en geeft hij een theatraal inkijkje in een persoonlijk verhaal waarbij de confrontatie met pijn, verdriet, de gekte, gevangenschap en de daaruit voortvloeiende eenzaamheid niet wordt geschuwd.

Agenda
7 Aug 2020
- 8 Aug 2020
Noorderzon

A Hard Days Night

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival
PeerGrouP
Tryater

Legendarisch was ‘A Hard Days Night’ van Nieuw West in 1991. Een voorstelling over een maatschappelijk randfiguur, losgeslagen van de heersende conventies.  Acteur en theatermaker Mads Wittermans zet maar al te graag zijn tanden in de theatertekst van Rob de Graaf. Hij bewerkt de monoloog tot een interdisciplinaire voorstelling met dans door Milan Schudel en hemzelf als acteur.

Hendrik Aerts

Hendrik Aerts

Acteur en theatermaker Hendrik Aerts studeerde in 2000 af aan de Arnhemse toneelschool. Vanaf 2017 behoort hij als acteur en regisseur tot het vaste ensemble van het NNT. Ook werd hij in datzelfde jaar ingebracht bij Station Noord. Zijn traject staat in het teken van onderzoek naar het samenbrengen van verschillende disciplines als dans, toneel en muziek, het werken op grote locaties, binnen en buiten, inzicht krijgen in het (internationaal) touren van producties, en uiteindelijk: het opzetten van een eigen praktijk als maker.

Projecten

Blackbird - Rebirth

Ondersteund door
Oerol
Noord Nederlands Orkest
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre

Met Blackbird – Rebirth zal Hendrik Aerts zijn interdisciplinaire aanpak nader onderzoeken. De voorstelling wordt een solo voor een danser, begeleid door een ingesproken tekst op muziek. Hendrik zal zich tijdens het maakproces van deze voorstelling onder meer focussen op het verder uitdiepen van zijn artistieke handtekening, mede hierom schrijft hij zelf de tekst voor deze voorstelling. In de samenwerking met Oerol, en tijdens de residenties aldaar, wordt uitgezocht welke invloed locatie, ruimte en landschap op deze voorstelling kan hebben.

Agenda
25 Jul 2020
- 25 Jul 2020
Noorderzon

FAUST™

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Noord Nederlands Toneel
Noord Nederlands Orkest
Oerol
Grand Theatre

Hendriks doelen hebben zich in 2018 vertaald in zijn eerste grote project binnen Station Noord: het regisseren van FAUST™ op Oerol. Het is een grote voorstelling op locatie, met acteurs, dansers, livemuziek en een tekst geschreven door Peter Verhelst. FAUST™ is een monumentale en sterk beeldende, muzikale voorstelling over de strijd tussen gevoel en verstand. In deze bewerking van Faust is Mefisto een mens met handen, benen, huid en botten om te breken.

Karel Hermans

Karel Hermans

Karel Hermans is in 2016 afgestudeerd aan de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Samen met Tatiana Pratley en Aukje Schaafsma vormt hij het collectief Skoft & Skiep. Als “Sattelyt” maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakte hij, met Skoft & Skiep, de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Naast gezamenlijke projecten, wil Karel zich ook als onafhankelijke maker ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Solo

Ondersteund door
Grand Theatre
Tryater
Oerol
Noord Nederlands Orkest

Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.

Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.

Skûmbek

Ondersteund door
Jonge Harten
Tryater
Grand Theatre

De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?

Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?

Aukje Schaafsma

Aukje Schaafsma

Aukje Schaafsma is in 2015 afgestudeerd van de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Samen met Tatiana Pratley en Karel Hermans vormt zij het collectief Skoft & Skiep. Als “Sattelyt” maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakte ze, met Skoft & Skiep, de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Naast gezamenlijke projecten, wil Aukje zich ook als onafhankelijke maker ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Hjir ha ik west

Ondersteund door
Het Houten Huis
Tryater
PeerGrouP

'Hjir ha ik west' is de theatrale installatie van theatermaker Aukje Schaafsma. Je wordt meegenomen op een bustour vanaf het Wokpaleis in Ryptsjerk en naar het kleinste terpdorp van de wereld gebracht. Tourguides vertellen onderweg alles wat je wil weten over het dorpje. Eenmaal in Jannum ga je zintuiglijk terug in de tijd én werp je een blik op de toekomst van dit nu nog zo herkenbare platteland. Loop zo onder andere door het beroemde Romanogotische kerkje, gebouwd rond de 12de eeuw en bezoek het bekende Bûthús tijdens deze exclusieve theatrale tour.

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Solo

Ondersteund door
Grand Theatre
Tryater
Oerol
Noord Nederlands Orkest

Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.

Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.

Skûmbek

Ondersteund door
Jonge Harten
Tryater
Grand Theatre

De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?

Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?

Veerle van Overloop

Veerle van Overloop

Naast een rijk gevulde en erkende carrière als actrice en dramaturge, heeft Veerle Van Overloop zich de afgelopen jaren steeds meer ontwikkeld als autonoom theatermaker. Haar inspiratie put ze uit wereldse politiek–sociale onderwerpen die een grote impact hebben op het leven van veel mensen. Ze ambieert het maken van hybride interdisciplinaire theatervoorstellingen vertrekkend vanuit een universeel en actueel thema, vanuit een realiteit die onze gezamenlijke geschiedenis en verantwoordelijkheid is.

Dit is ook het uitgangspunt voor Veerle’s traject binnen Station Noord, waar ze met One Million People & Me een voorstelling maakte die juist niet plaatsvindt in het theater. De voorstelling is een film, een luisterwandeling en een voorstelling ineen. Op dit moment is Veerle bezig met haar volgende voorstelling: What Lies Beneath.

Projecten

What lies beneath

Ondersteund door
Noord Nederlands Toneel
Club Guy & Roni
Noorderzon Performing Arts Festival
Tryater
Oerol
Grand Theatre

Geïnspireerd door het werk van de Britse documentairemaker Adam Curtis en publicaties van gerenommeerde journalisten zoals Robert Fisk, John Pilger, Seymour Hersch en Lara Pawson, ontwikkelt Veerle van Overloop/ShELFISH tussen nu en eind mei 2019 een nieuw theaterproject ‘What lies beneath’.

Tijdens een reeks onderzoeksperioden exploreert Veerle de cultureel-historische achtergronden en politieke hoofdrolspelers die het doen lijken alsof gewelddadige oplossingen noodzakelijk en onvermijdelijk zijn voor het bestrijden van externe bedreigingen en crisis situaties. Dit onderzoek dient als vertrekpunt voor een artistieke samenwerking met enkele jonge, zeer getalenteerde performers zoals de Australische danseres Olympia Kotopoulos en de veelzijdige kunstenaar uit Glasgow Robbie Thomson.

One Million People & Me

Ondersteund door
Grand Theatre
Club Guy & Roni
Noord Nederlands Toneel
Noorderzon Performing Arts Festival
Oerol

'One Million People & Me' is een voorstelling in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een film en het tweede deel bestaat uit een stadswandeling met audiotour. De beelden en teksten zijn voor een groot deel gebaseerd op twee werken van de Franse schrijver Edouard Levé: 'Suicide' en 'Autoportrait'.

Agenda
9 Aug 2020
- 13 Jul 2020
Noorderzon

Mohamed Yusuf Boss

Mohamed Yusuf Boss

Mohamed Yusuf Boss is een autodidact danser choreograaf. In samenwerking met Urban House, Club Guy & Roni en Grand Theatre heeft hij al enkele eerste korte werken gemaakt. Daarnaast doorliep hij een makerstraject van een jaar onder begeleiding van regisseur Ton Brandsen. In zijn traject bij Station Noord krijgt hij de ruimte zijn horizon te verbreden en zich verder te ontwikkelen als maker. Belangrijke ontwikkelingsdoelen voor Mohamed zijn het ontwikkelen van een eigen stijl, leren hoe hij een idee omzet naar een concept en ontdekken waar zijn kracht ligt als maker.

Projecten

AFAR

Ondersteund door
Jonge Harten
Grand Theatre
Oerol

Met AFAR creëert Mohamed Yusuf Boss een choreografie speciaal voor een imposante ruimte: de Nieuwe Kerk. Dit gebouw wordt dagelijks gebruikt door zeer uiteenlopende gemeenschappen en herbergt een grote schat aan verhalen.

AFAR betekent vier in het Somalisch en stelt dan ook vier elementen centraal: dans, muziek, de kerk en de mensen die gebruik maken van deze ruimte. Vanuit de Afrikaanse filosofie Ubuntu (‘ik ben omdat wij zijn’) ging Mohamed in gesprek met de gemeenschappen in en rondom de kerk. Met AFAR kijkt hij voorbij onze verschillen en zoekt naar dat wat ons als mensen verbindt.

Agenda
31 Jul 2020
- 1 Aug 2020
Noorderzon

KÓW

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Grand Theatre
Oerol

Bij de creatie van deze nieuwe voorstelling laat Mohamed zich inspireren door het werk van Amerikaans schrijver en sociaal criticus James Baldwin. Centraal staat menselijk contact en de vraag wie we kiezen te zijn in het contact met de ander.

City of all together

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Loods13
Grand Theatre
Het Houten Huis
Jonge Harten
PeerGrouP
Oerol

‘City of all together’ is een doorlopend onderzoek naar de ingrediënten voor menselijk contact. Wat is er nodig om twee personen echt met elkaar te verbinden? Hoe komen werelden bij elkaar en hoe kan men in elkaars perspectief stappen? Dit onderzoek komt voort uit een onderdeel van SADDEX, een dansvoorstelling die Mohamed maakte voor het festival Urban Sources in 2016. Mohamed heeft intussen al een aantal keer uitkomsten van zijn onderzoek getoond in diverse settings. Dit is echter niet het doel van dit project; het onderzoek en experiment staan centraal.

Pluk de Dag

Ondersteund door
Loods13
Club Guy & Roni
Grand Theatre
Noord Nederlands Toneel

In de herfstvakantie van 2017 maakte Mohamed de productie 'Pluk de Dag', in samenwerking met dertien jongeren en vier andere jonge regisseurs en choreografen. In een week werkten ze met de jongeren toe naar een productie op locatie in een kas in Klazienaveen. Mohamed heeft dit project aangepakt als kans om zijn regieskills verder te ontwikkelen.

Sijas de Groot

Sijas de Groot

Sijas de Groot is afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en heeft een bachelor of Theatre in Education, Zwolle. Sijas werkte mee aan De Radius van Allardsoog van PeerGrouP en maakte met WERC de voorstelling ‘Circus, Boden & Gas’ voor Noorderzon Performing Arts Festival in 2016. Momenteel werkt hij als freelance theaterdocent voor het Noord Nederlands Toneel en VRIJDAG.

“Station Noord biedt mij de mogelijkheid me verder te verdiepen in mijn werk als beginnend theatermaker. Binnen mijn traject wil ik mij het komende jaar richten op de stedelijke leefomgeving en zoeken naar vormen die bijdragen aan het opnieuw ervaren van de leefomgeving.”

Projecten

Held

Ondersteund door
PeerGrouP
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival

Vanuit zijn fascinatie voor de veranderlijkheid van openbare ruimte wilde theatermaker Sijas de Groot een voorstelling in de binnenstad van Groningen maken. Door de maatregelen als gevolg van de corona-uitbraak was hij genoodzaakt uit te wijken naar een andere plek en belandde hij bij toeval in de Hortus Botanicus Haren. In HELD wordt de zoektocht van Sijas de Groot en Nina van der Woude naar deze nieuw plek opgedragen als een avontuur. Je wordt opgeroepen om met hen mee te gaan. De vraag is echter of dit avontuur wel bestaat of is het eerder de illusie van het avontuur? Wat ligt er verborgen achter het schijnbare avontuur in deze onbekende tuin?
Sijas de Groot ontwikkelde een live audio-tool genaamd Perspective. Met deze tool neemt hij een groep bezoekers mee op een wandeling waarbij de bezoekers koptelefoons dragen en door middel van audio de omgeving met een nieuw perspectief bekijken. Met Perspective vertelde hij eerder al verhalen over de herbestemming van Der Aa Kerk in Groningen en strokartonfabriek de Toekomst in Scheemda.

Agenda
18 Aug 2020
- 22 Aug 2020
Noorderzon

Tussenland

Ondersteund door
Grand Theatre
PeerGrouP
De Noorderlingen
Tryater

Welke functie heeft het Tussenland? Hoe heeft de omgeving ons als mens gevormd? Welke invloed hebben veranderingen op onze herinneringen? Tussenland is een solitaire luisterwandeling waarin kennis van landschap en stedelijke omgevingen op poëtische wijze wordt verweven met persoonlijke ervaringen en spirituele inzichten. In ruim anderhalf uur dwaal je door middel van een audiotour door de omgeving van Vinkhuizen, de Held en Gravenburg.

“In Tussenland deed ik onderzoek naar het begrip ‘verandering’ in het overgangsgebied van platteland en stad. Als onze leefomgeving continu in verandering is, geldt deze zelfde regel dan ook voor onze identiteit? Als landschap een vloeibaar begrip is, is onze identiteit dan ook vloeibaar?”, aldus Sijas de Groot.

Dijanne Italianer

Dijanne Italianer

Info volgt.

Bart Bruinsma

Bart Bruinsma

Bart Bruinsma is een componist / songwriter uit Leeuwarden, Friesland en nu gevestigd in Groningen en Londen. Bart heeft al regelmatig muziek geschreven voor theatermakers en choreografen uit Noord-Nederland. Hierdoor heeft hij een sterke interesse ontwikkeld in het verkennen van alternatieve muzikale instellingen en het integreren van performatieve elementen op in zijn composities. Bart heeft composities gemaakt voor fluit, luidsprekeropstellingen en elektronische avant-pop-uitvoeringen.

Projecten

Things of borrowed shreds and patches

Ondersteund door
Noord Nederlands Orkest
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Noord Nederlands Toneel
Het Houten Huis
Oerol

Things of borrowed shreds and patches is een speakercompositie door Bart Bruinsma (Nadya KID). In dit werk speelt Bart met thema’s als bezweringen, pseudo-diefstal, misvorming en het toevoegen van micro-dansjes hier en daar.

Hajime and his Red Sun

Ondersteund door
Noord Nederlands Orkest
Club Guy & Roni
Noord Nederlands Toneel
Het Houten Huis
Jonge Harten

‘Hajime and his Red Sun’ verkent momenten uit het leven van soldaat en kamikazepiloot Hajime Fuji door middel van poëzie, fluit-muziek en electronica.

Nieuws

Station Noord en Grand Theatre in basisinfrastructuur

 

De Raad van Cultuur heeft donderdagmiddag een positief advies uitgebracht over de aanvraag van Grand Theatre en Station Noord om voor de beleidsperiode 2021- 2024 opgenomen te worden in de culturele basisinfrastructuur. De raad adviseert minister Van Engelshoven om Grand Theatre de komende vier jaar subsidie toe te kennen op het gebied van talentontwikkeling. “De raad is positief over deze gecombineerde aanvraag van het netwerk Station Noord en Grand Theatre. Station Noord heeft de laatste jaren haar waarde als talentontwikkelaar in de podiumkunsten in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe bewezen. De partners zijn goed ingebed in de cultuurregio en de toegevoegde waarde van de gezamenlijke selectie en begeleiding van makers is groot.”

De Raad voor Cultuur adviseert de staatssecretaris om Grand Theatre een subsidiebedrag toe te kennen van €599.587,-. In dit advies zijn wel voorwaardes gesteld op punten waarover Grand Theatre en Station Noord nog duidelijkheid moeten verschaffen.

Ontwikkelinstelling
Het plan van Grand Theatre om de subsidie te gebruiken om talenten uit het traject van Station Noord verder te begeleiden valt bij de Raad van Cultuur in goede smaak: “Nu uit evaluatie blijkt dat makers na een ontwikkeltraject bij Station Noord vaak nog niet klaar zijn voor een zelfstandige werkpraktijk, wordt een tweede fase ingericht waarin Grand Theatre getalenteerde makers verder begeleidt en coproduceert. De kans op landelijke zichtbaarheid en doorstroom van makers wordt daarmee vergroot.”

 

Gepost op 05/06/2020