Op de Station Noord Teaser Nights laten de huidige Station Noord makers work in Progress zien.
Wolwêzen is een samenwerking tussen kunstenaars, jongeren, welzijnsorganisaties en het Friese
landschap en is onderdeel van het programma 'Over de Drempel'. Het is een maakproces als dialoog tussen de jongeren en tussen mens en haar natuurlijke
omgeving. ‘Wolwêzen’, welzijn in het Fries, is een initiatief van theaterdocent Rachel Schuit en
scenograaf Geartsje van der Zee. Zij gaan samen met een groep jongeren een ‘skûlplak’ van wol,
lisdodde en wilgentakken bouwen. Deze ‘skûlplak’ (schuilplaats) nemen we mee op tour langs festivals
in het noorden en de randstad, waar de jongeren een programmering hosten voor publiek.
Door weer en wind is een zingtuigelijke, muzikale voorstelling die Rachel Schuit maakte in nauwe samenwerking met geluidskunstenaar Robbi Meertens. Een speelse reis door het weer.
Drup…drup…drup…
De pannetjes worden nat!
Drup…drup…drup…pling…poink...ploep...
Het komt met bakken uit de hemel vallen!
Als je goed luistert, hoor je muziek
En de wind, die waait tot je pirouetjes draait
Station Noord maker Gaja Caruso speelt haar nieuwe voorstelling Men of Meat and Fire. Haar allereerste solovoorstelling, waarin ze met een intens doorvoelde choreografie het breekpunt van de radicaliserende mens onderzoekt. Men of Meat and Fire is een multidisciplinaire dansvoorstelling over een man die beweert dat niemand meer weet hoe vuur te maken, en zichzelf buiten de maatschappij plaatst. Een voorstelling over eenzaamheid, misogynie, zelfhaat en de crisis van mannelijkheid.
Afgelopen jaar vond danser en theatermaker Gaja Caruso een dagboek van een man vol reflecties op het boek ‘Het spel’ van Neil Strauss, een pick-up artist. Ze raakte gefascineerd door zijn schrijven en verdiepte zich verder in de wereld van incels: involuntary celibates.
Men of Meat and Fire is de belichaming van het hoofd van een incel. Hoe beweegt de vrouw in het hoofd van een incel? En wat is haar breekpunt?
Dit project wordt mogelijk gemaakt door Station Noord, Grand Theatre en Club Guy & Roni.
Er bestaat geen vast recept voor de liefde. We wringen ons in vreemde bochten om haar te kennen, te behouden of te ontwijken. Maar bovenal biedt de liefde ons toegang tot de verbeelding!
In het kader van de transdisciplinaire dansvoorstelling Peach Season door Gaja Caruso, kom je tijdens deze (schrijf)workshop meer te weten over de kunst van liefdesverhalen maken en delen. Je gaat in gesprek met een van de schrijvers van de voorstelling, Yvonne Zeegers. Zij neemt jullie mee langs haar favoriete liefdesverhalen, een aantal fragmenten van de voorstelling, en vertelt waarom het thema voor haar zo belangrijk is. Aan de hand van een kleine oefening word je uitgenodigd om je eigen verhaal te delen.
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
In de multidisciplinaire dansvoorstelling THE LAMB, THE FLY, THE TIGER bewegen choreograaf Gaja Caruso en haar peuterdochter in een driedelig sprookje. De drie delen symboliseren het opdoen van ervaring en het verlies van onschuld. In de fysieke taal van het stuk wordt een balans gezocht tussen controle en het omgaan met het onbekende. Beweeg mee met de gevoelens en emoties en word onderdeel van een van de grootste persoonlijke transformaties in het leven: het worden van een ouder en het worden van een kind.
Groningse Nieuwe #123: Huilende Bruiden
In Huilende Bruiden reflecteren twee herenboerderijen op hun eigen verval. De bewoners proberen uit alle macht de boerderijen in ere te houden maar kunnen niet op tegen grotere krachten. Wat moeten ze doen om het verval te stoppen?
Met het werk "Binnenstebuiten: op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk", bouwen Eva Koopmans, Tom Tieman en De Makkers voor vier maanden aan een voortuin met de bewoners uit de Oosterparkwijk. Ondertussen gaan zij op zoek naar de identiteit van de Oosterparkwijk van nu. Een plek waar veel gesproken wordt over de geschiedenis en toekomst van de wijk, maar waar weinig ruimte is om stil te staan bij het heden. Wat zijn de verhalen van bewoners van deze veranderende plek? En hoe kunnen we deze met elkaar vieren? Met dit sociaal artistieke project worden de wijkbewoners uitgenodigd om mee te werken aan een eindpresentatie tijdens Noorderzon in de wijk.
De behoefte een eigen huis te bouwen en een eigen plek te creëren is al zo oud als de mens zelf. In moderne tijden zien we het hutje bouwen vooral een kinderbezigheid. Maar wat als we de hut serieus nemen? Voor de audio-installatie ‘Shelter’ sprak documentaire maker Tom Tieman met bouwers en bewoners van hutten. Als een hedendaagse Henry David Thoreau bouw je zelf mee aan de hut waar je vervolgens in mag kruipen. Daar luister je naar de ervaringen en observaties van hutbewoners. Wat betekent de hut voor ze? Wat zoeken ze in eigen zelfgebouwde onderdak? ‘Shelter’ is een ode aan de huttenbouwer.
Iedereen kent het gevoel blij te worden van een vette hap op vrijdagavond, je dagelijkse coffee to go of het wekelijks online bestellen van nieuwe kleren. Omdat je het verdiend hebt. Hoewel we weten dat het niet altijd goed voor ons is en voor de wereld waarin we leven, consumeren we in onze levens heel wat af. Wat vertelt de doorlopende hunkering naar snelle prikkels over onszelf en de tijd waarin we leven? Waarom streven mensen geluk na door dingen te consumeren die niet goed voor ze zijn?
Bij Snackgelok lig je in een levensgroot patatbakje en luister je naar een muzikale compilatie van audiofragmenten waarin mensen vertellen over hun drift om te consumeren en het geluk dat ze daaraan ontlenen. Je ‘snackt’ als het ware hun verhalen. Naast het genot komt ook de keerzijde van snackgeluk aan bod. Want wanneer is het genoeg?
Op de Station Noord Teaser Nights laten de huidige Station Noord makers work in Progress zien.
Over het ij: ''Unboxed – Het Zeecontainerprogramma uitgepakt'' :
Het Zeecontainerprogramma was altijd een iconisch onderdeel van ons programma. In 2024 maken de makers op andere locaties (dan een container) een korte voorstelling waarbij de locatie zelf het uitgangspunt is. Na meerdere workshop dagen en een week werken op locatie presenteren de makers de uitkomsten.
In Talentlab werken jonge beloftevolle professionele talenten uit de podiumkunsten vijf weken lang intensief samen om hun kunstenaarschap verder te ontwikkelen. De groep bestaat uit een mix van acteurs, muzikanten, componisten, vormgevers, performers en beeldend kunstenaars die nieuwsgierig zijn naar elkaars werkwijze en methodiek. Onder begeleiding gaan zij het experiment aan en laten zij zich inspireren door elkaar.
In INTERIM onderzoekt Nina Iggy de dialoog tussen de invloed van tijd op onze huid en onze ziel. Deze dialoog speelt zich af in de tussentijd, een onvoltooide cirkel.
In deze tussentijd, terwijl we wachten, wat gebeurt er, wat wordt er gezegd, wat is gezegd, wat is verloren en wat wordt gevonden?
Is interim het leven zelf en is de tijd de verschuivende sountrack van dit alles?
Centraal staan gedachten over de tijd die verstrijkt en hoe we de dialoog aangaan met onze huid.
MORI is een fragment uit de cyclus van sterfelijkheid. Het vertelt een verhaal over de eindigheid van de mens en de oneindige cyclus van het leven. In MORI keren de twee dansers terug naar hun herinnering, bijna als een lucide droom, terug naar het moment waarop ze stierven. Ze gaan op zoek naar hoe ze zich in dit laatste stadium tot elkaar verhouden, wat ze koesteren, verafschuwen, achter zich laten en meenemen.
Stap in een dystopische wereld, dat opereert op de grensvlakken tussen beeldende kunst en dans, thuisvoelen en ongemak, mens en materie. Een wereld waarin duister en schoonheid samensmelten. Een wereld waarin de grilligheid van onze sterfelijkheid en tegelijkertijd de schoonheid hiervan op eigenzinnige wijze onder de loep wordt genomen.
In As The World Hurts nemen we u mee het bos in. Een romantisch aangelegde maar wanhopige jongen neemt het besluit van zijn leven: hij offert zijn culturele luxeleventje op voor een leven in het bos. Hij laat de beschaafde wereld achter en trekt de wildernis in. Vrij van wetten, verplichtingen en etiquette hoopt hij dichter bij zijn ware natuur te komen. Maar is er voor de mens nog wel plaats in de natuur?
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
De fantasie is misschien wel het mooiste geschenk dat de evolutie ons, de mens, gegeven heeft. We kunnen het zo gek niet bedenken. Maar ons vermogen tot verzinnen stelt ons ook in staat te liegen; om verzinsels als waarheden te verkondigen, of om de waarheid in ons voordeel om te buigen.
Deze voorstelling is een krachttoer vol leugens en grootheidswaan – maar wie gaat er schuil achter die stortvloed aan verzinsels? Leugens vertellen ons immers niets over de waarheid, maar alles over de leugenaar zelf…
David Westera en Koen van Seuren herschreven Ibsens monumentale stuk, dat oorspronkelijk meer dan zestig personages telt, naar een monoloog voor één eenzame leugenaar. Een twintiger op zoek naar zijn titelrol op het wereldtoneel. Een energieke, persoonlijke en humoristische zoektocht naar het ware zelf. Wie ben je echt, als je liegt?
Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.
Productie: Juul Huitema
Met het werk "Binnenstebuiten: op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk", bouwen Eva Koopmans, Tom Tieman en De Makkers voor vier maanden aan een voortuin met de bewoners uit de Oosterparkwijk. Ondertussen gaan zij op zoek naar de identiteit van de Oosterparkwijk van nu. Een plek waar veel gesproken wordt over de geschiedenis en toekomst van de wijk, maar waar weinig ruimte is om stil te staan bij het heden. Wat zijn de verhalen van bewoners van deze veranderende plek? En hoe kunnen we deze met elkaar vieren? Met dit sociaal artistieke project worden de wijkbewoners uitgenodigd om mee te werken aan een eindpresentatie tijdens Noorderzon in de wijk.
Op de Station Noord Teaser Nights laten de huidige Station Noord makers work in Progress zien.
Een interactieve voorstelling over je veilig voelen en samen op ontdekkingsreis gaan.
Verlang je soms ook naar een plek die veilig voelt? In Tent (1+) nemen we je mee naar een kleurrijke wereld. Kom je ons helpen deze stap voor stap te bouwen? Samen laten we langzaam iets nieuws ontstaan, waarin je met ons mag schuilen. Kruip je dichterbij? Dan luisteren we naar het ritselen van de bladeren, de druppels van de regen en laten we ons betoveren door de kleuren van de doeken. Zie je de spannende schaduwen, diertjes die je kietelen en vuurvliegjes die voor ons dansen? Samen met je ouder of alleen mag je deze warme wereld ontdekken.
Ga mee naar de wereld voor en achter de spiegel. Voor de spiegel zien we onszelf. Of is het toch de ander? We maken contact met die persoon daar in de spiegel, we onderzoeken, we bewegen.
Achter de spiegel zit een wereld vol lichamen die we nog niet kennen. Een wereld waarin opeens grote handen of voeten verschijnen. Een ode aan de verschillen van ieders lichaam, dat mag zijn zoals het is. Want zijn we in de kern niet allemaal hetzelfde?
Spiegel (2+) is een beeldende, muzikale voorstelling van Club Wauw. Club Wauw is een Gronings theatercollectief van makers en performers Philipp Cahrpit & Hannegijs Jonker. Samen maken zij voorstellingen voor de allerkleinsten (0 tot 6 jaar).
We wilden vooruit. We wilden beter. Meer, mooier, nieuwer, groter, bijzonderder. En nu zitten we klem. Want ons diepgewortelde geloof in groei blijkt niet op alles een antwoord te zijn. In howtodisappear - een picknick gaan we samen picknicken en spelen met woorden. Want hoe denk je voorbij groei als alle woorden die onze taal heeft voor minder, iets negatiefs lijken te betekenen? Hebben we nieuwe woorden nodig? Of kunnen we onze oude woorden nieuwe betekenis geven?
Theatermaker Hannegijs Jonker ontwikkelt samen met andere makers, denkers én publiek een serie interactieve performances die uitnodigen vanuit een nieuw perspectief naar de klimaatproblematiek en onze aanwezigheid als mensen op deze aarde te kijken. Een picknick is het eerste deel en gaat in 2024 in première, maar in De Stadskas kun jij op 12 november al meedoen aan deze speciale workshop.
Michelle Samba’s installatie What's Up transformeert De Kanselarij gedurende het hele festival tot een purgatorium van artistieke verkenning. Door middel van een interactieve installatie met eten, drinken, slagwerk en touw moedigt Samba je aan om je te verdiepen in de nuances van het mens zijn. Samba toont in haar installatie de vijf versies van haar performance reeks Hit Me Baby One More Time. Dit werk is voor het eerst gezamenlijk te zien als hoogtepunt van de installatie. Deze serie is een conceptuele serie van kritische en biografische aard rond de moord op haar moeder, waarbij ze met performance onderzoek doet naar verantwoordelijkheid.
Het publiek wordt naast participatie bij de performances aangemoedigd eigen verhalen, ervaringen en reflecties te delen. De kunstenaar gelooft in de kracht van collectief werk en streeft ernaar om een omgeving te creëren waarin alle aanwezigen zich op een dieper niveau kunnen verbinden. Aan het einde van deze drie dagen zullen bezoekers niet alleen een scala aan artistieke uitingen hebben ervaren, maar zullen ze ook zijn aangemoedigd om de vragen te stellen: wat is onze rol in de genezing van de wereld, en hoe kunnen we verantwoordelijkheid vinden in ons eigen leven?
Doorlopend te bezoeken
VR 19:00 - 22:00 | ZA 13:30 - 22:00 | ZO 13:30 - 20:00 | De Kanselarij
Performances
VR | 19:45 - 20:45 | Hit Me Baby One More Time #1 | De Kanselarij
Je wordt meegenomen in een intense drumsolo van een uur waarin je de impact van beslissingen op het leven kunt onderzoeken. Je krijgt de kans om deel te nemen aan de voorstelling door met bloed (niet echt bloed) te gooien, subtiel of niet zo subtiel, waardoor met elke plons diepte aan het verhaal wordt toegevoegd. Deze performance nodigt uit tot nadenken over de fijne kneepjes van invloed en verantwoordelijkheid voor zowel het publiek als Samba zelf; zij hoopt meer inzicht te krijgen in verantwoordelijkheid op de keuze te blijven in een gewelddadige relatie. Doordat het gegooide bloed op haar drums komt, en zij zelf het initiatief neemt om op de drums te slaan, zal het bloed door eigen toedoen op zichzelf opspatten.
ZA | 13:30 - 14:30 | Hit Me Baby One More Time #2 | De Kanselarij
Tijdens deze performance ben je getuige van een drumsolo van een uur terwijl het ritme evolueert en resoneert door stapels confetti boven op de drums. Terwijl de confetti zich geleidelijk aan verspreidt, worden de geluiden levendiger, wat de geleidelijke helderheid weerspiegelt in een relatie die ontsierd wordt door agressie. Deze performance vormt een onuitgesproken vraag: hoeveel keer slaan, voordat de werkelijkheid glashelder wordt? Het publiek wordt meegenomen in deze performance, verwijzend naar de kracht van overleven en begrip, en laat iedereen nadenken over de complexiteit van verantwoordelijkheid.
ZA | 17:30 - 18:30 | Hit Me Baby One More Time #3 | De Kanselarij
In deze uurlange drumsolo hangen veertien drums, die elk een fatale steekwond vertegenwoordigen. Ze bungelen aan bondagetouwen, een metafoor voor het lot. Wanneer Michelle haar ritme ontketent met drumstokken als metaforische messen, word je uitgenodigd om na te denken over de verbinding tussen drumster en dader. #3 duikt in thema’s van verantwoordelijkheid, empathie, en de complexiteit en koestering van keuzes en hun gevolgen.
ZO | 15:00 - 16:00 | Hit Me Baby One More Time #4 | De Kanselarij
De stilste verkenning van deze serie gaat over verantwoordelijkheid binnen gewelddadige relaties.. In deze interactieve performance biedt Michelle zichzelf aan aan het publiek. Je krijgt de kans om bij te dragen aan deze performance met gesels waarbij Michelle de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt. Tijdens deze performance zal de collectieve dialoog en keuzes van het publiek betekenis toevoegen aan de ervaring.
ZO | 17:45 - 18:15 | Hit Me Baby One More Time #5 | De Kanselarij
In deze performance draagt Samba een zware lading trommels die met touwen aan haar lichaam worden vastgebonden, waardoor elke stap een worsteling wordt. Een uur lang loopt Michelle met dit gewicht, dat de lasten vertegenwoordigt die we allemaal in ons leven dragen. Het publiek heeft de mogelijkheid om deel te nemen door de last te helpen dragen of door het gesprek aan te gaan.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en Station Noord, Ministerie van OCW, We the North, MOMO en Explore the North.
Op de Station Noord Teaser Nights laten de huidige Station Noord makers work in Progress zien.
Opzoek naar de betekenis van thuis, reist componist en regisseur Robin Coops als moderne pelgrim de wereld rond. In The Journals deelt en bezingt hij de vele muzikale surrealistische verhalen die hij heeft opgedaan op zijn reizen. Zo ontmoet hij lichamen vol monden, muzikale beats die toeristen verleiden tot een niet te stoppen dans, en rivieren die hun eeuwen oude spreuken fluisteren.
In maart wandelt Robin naar Santiago de Compostella. De veldopnames en 3D bewegings- en beeldregistraties die hij daar maakt, vormen de bouwstenen voor de nieuwe composities, uitmondend in een mixed-reality-uitvoering. Naast dat de muzikale verhalen beluisterd kunnen worden in virtual reality, opent hij deze avond zijn koffer vol audio- en videosamples om het publiek uit te nodigen voor een intieme een reis tussen bewegen en stilstaan.
Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.
Productie: Juul Huitema
Info volgt
Het locatieproject ‘Thirst’ vertrekt vanuit de vraag waar de eigenaardige menselijke eigenschap altijd meer te willen vandaan komt. Een performer wil meer in een omgeving die hem dat nooit zal geven. Elke nieuwe mislukking brengt hem dichterbij de acceptatie van zijn lot. ‘Thirst’ is een absurde, surreële en snelle performance die raakt aan thema’s als hebzucht, eenzaamheid en de constante strijd om niet te verliezen. Maar wat valt er eigenlijk te winnen?
Vanuit zijn fascinatie voor de veranderlijkheid van openbare ruimte wilde theatermaker Sijas de Groot een voorstelling in de binnenstad van Groningen maken. Door de maatregelen als gevolg van de corona-uitbraak was hij genoodzaakt uit te wijken naar een andere plek en belandde hij bij toeval in de Hortus Botanicus Haren. In HELD wordt de zoektocht van Sijas de Groot en Nina van der Woude naar deze nieuw plek opgedragen als een avontuur. Je wordt opgeroepen om met hen mee te gaan. De vraag is echter of dit avontuur wel bestaat of is het eerder de illusie van het avontuur? Wat ligt er verborgen achter het schijnbare avontuur in deze onbekende tuin?
Sijas de Groot ontwikkelde een live audio-tool genaamd Perspective. Met deze tool neemt hij een groep bezoekers mee op een wandeling waarbij de bezoekers koptelefoons dragen en door middel van audio de omgeving met een nieuw perspectief bekijken. Met Perspective vertelde hij eerder al verhalen over de herbestemming van Der Aa Kerk in Groningen en strokartonfabriek de Toekomst in Scheemda.
Welke functie heeft het Tussenland? Hoe heeft de omgeving ons als mens gevormd? Welke invloed hebben veranderingen op onze herinneringen? Tussenland is een solitaire luisterwandeling waarin kennis van landschap en stedelijke omgevingen op poëtische wijze wordt verweven met persoonlijke ervaringen en spirituele inzichten. In ruim anderhalf uur dwaal je door middel van een audiotour door de omgeving van Vinkhuizen, de Held en Gravenburg.
“In Tussenland deed ik onderzoek naar het begrip ‘verandering’ in het overgangsgebied van platteland en stad. Als onze leefomgeving continu in verandering is, geldt deze zelfde regel dan ook voor onze identiteit? Als landschap een vloeibaar begrip is, is onze identiteit dan ook vloeibaar?”, aldus Sijas de Groot.
Met AFAR creëert Mohamed Yusuf Boss een choreografie speciaal voor een imposante ruimte: de Nieuwe Kerk. Dit gebouw wordt dagelijks gebruikt door zeer uiteenlopende gemeenschappen en herbergt een grote schat aan verhalen.
AFAR betekent vier in het Somalisch en stelt dan ook vier elementen centraal: dans, muziek, de kerk en de mensen die gebruik maken van deze ruimte. Vanuit de Afrikaanse filosofie Ubuntu (‘ik ben omdat wij zijn’) ging Mohamed in gesprek met de gemeenschappen in en rondom de kerk. Met AFAR kijkt hij voorbij onze verschillen en zoekt naar dat wat ons als mensen verbindt.
Bij de creatie van deze nieuwe voorstelling laat Mohamed zich inspireren door het werk van Amerikaans schrijver en sociaal criticus James Baldwin. Centraal staat menselijk contact en de vraag wie we kiezen te zijn in het contact met de ander.
‘City of all together’ is een doorlopend onderzoek naar de ingrediënten voor menselijk contact. Wat is er nodig om twee personen echt met elkaar te verbinden? Hoe komen werelden bij elkaar en hoe kan men in elkaars perspectief stappen? Dit onderzoek komt voort uit een onderdeel van SADDEX, een dansvoorstelling die Mohamed maakte voor het festival Urban Sources in 2016. Mohamed heeft intussen al een aantal keer uitkomsten van zijn onderzoek getoond in diverse settings. Dit is echter niet het doel van dit project; het onderzoek en experiment staan centraal.
In de herfstvakantie van 2017 maakte Mohamed de productie 'Pluk de Dag', in samenwerking met dertien jongeren en vier andere jonge regisseurs en choreografen. In een week werkten ze met de jongeren toe naar een productie op locatie in een kas in Klazienaveen. Mohamed heeft dit project aangepakt als kans om zijn regieskills verder te ontwikkelen.
Geïnspireerd door het werk van de Britse documentairemaker Adam Curtis en publicaties van gerenommeerde journalisten zoals Robert Fisk, John Pilger, Seymour Hersch en Lara Pawson, ontwikkelt Veerle van Overloop/ShELFISH tussen nu en eind mei 2019 een nieuw theaterproject ‘What lies beneath’.
Tijdens een reeks onderzoeksperioden exploreert Veerle de cultureel-historische achtergronden en politieke hoofdrolspelers die het doen lijken alsof gewelddadige oplossingen noodzakelijk en onvermijdelijk zijn voor het bestrijden van externe bedreigingen en crisis situaties. Dit onderzoek dient als vertrekpunt voor een artistieke samenwerking met enkele jonge, zeer getalenteerde performers zoals de Australische danseres Olympia Kotopoulos en de veelzijdige kunstenaar uit Glasgow Robbie Thomson.
'One Million People & Me' is een voorstelling in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een film en het tweede deel bestaat uit een stadswandeling met audiotour. De beelden en teksten zijn voor een groot deel gebaseerd op twee werken van de Franse schrijver Edouard Levé: 'Suicide' en 'Autoportrait'.
'Hjir ha ik west' is de theatrale installatie van theatermaker Aukje Schaafsma. Je wordt meegenomen op een bustour vanaf het Wokpaleis in Ryptsjerk en naar het kleinste terpdorp van de wereld gebracht. Tourguides vertellen onderweg alles wat je wil weten over het dorpje. Eenmaal in Jannum ga je zintuiglijk terug in de tijd én werp je een blik op de toekomst van dit nu nog zo herkenbare platteland. Loop zo onder andere door het beroemde Romanogotische kerkje, gebouwd rond de 12de eeuw en bezoek het bekende Bûthús tijdens deze exclusieve theatrale tour.
Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.
Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.
De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.
Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.
Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.
De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?
Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?
Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.
Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.
De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.
Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.
Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.
De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?
Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?
Met Blackbird – Rebirth zal Hendrik Aerts zijn interdisciplinaire aanpak nader onderzoeken. De voorstelling wordt een solo voor een danser, begeleid door een ingesproken tekst op muziek. Hendrik zal zich tijdens het maakproces van deze voorstelling onder meer focussen op het verder uitdiepen van zijn artistieke handtekening, mede hierom schrijft hij zelf de tekst voor deze voorstelling. In de samenwerking met Oerol, en tijdens de residenties aldaar, wordt uitgezocht welke invloed locatie, ruimte en landschap op deze voorstelling kan hebben.
Hendriks doelen hebben zich in 2018 vertaald in zijn eerste grote project binnen Station Noord: het regisseren van FAUST™ op Oerol. Het is een grote voorstelling op locatie, met acteurs, dansers, livemuziek en een tekst geschreven door Peter Verhelst. FAUST™ is een monumentale en sterk beeldende, muzikale voorstelling over de strijd tussen gevoel en verstand. In deze bewerking van Faust is Mefisto een mens met handen, benen, huid en botten om te breken.
The Meeting is niet gebonden aan een organisatie of instelling, sekte, genootschap of politieke partij en wenst zich niet te mengen in enig geschil en steunt of bestrijdt geen enkel doel. “En ik ben niet Dr0nK3n...geloof ik....toch?!”
In The Meeting vertelt acteur Mads Wittermans op een open en komische wijze over verslaving en geeft hij een theatraal inkijkje in een persoonlijk verhaal waarbij de confrontatie met pijn, verdriet, de gekte, gevangenschap en de daaruit voortvloeiende eenzaamheid niet wordt geschuwd.
Legendarisch was ‘A Hard Days Night’ van Nieuw West in 1991. Een voorstelling over een maatschappelijk randfiguur, losgeslagen van de heersende conventies. Acteur en theatermaker Mads Wittermans zet maar al te graag zijn tanden in de theatertekst van Rob de Graaf. Hij bewerkt de monoloog tot een interdisciplinaire voorstelling met dans door Milan Schudel en hemzelf als acteur.
JÓRMA omschrijft zichzelf als een 'music & context maker' omdat die gelooft dat de context waarin diens muziek wordt gepresenteerd cruciaal is voor de beoogde connectie met het publiek. Door safe spaces te cureren waarin de muziek kan worden beleefd, worden luisteraars aangemoedigd om zich hierbij kwetsbaar op te stellen. JÓRMA combineert een gevoelige singer-songwriter esthetiek met referenties naar elektronische dansmuziek.
JÓRMA werkt dit jaar aan diens eerste avondvullende live ervaring: de gathering THEY/THEM (première in januari 2023 in Grand Theatre). Deze work in progress presentatie is een van de eerste stappen in het onderzoek naar een tastbare verbinding tussen performers en publiek. In deze 40 minuten durende set combineert JÓRMA live muziek met tekst, choreografie en heel veel nieuwsgierigheid.
Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.
Productie: Juul Huitema
Op een vergeten bouwplaats worstelen een werkloze man, een strompelende oude vrouw en een alleenstaande moeder om te overleven. Door gebrek aan geld zijn ze veroordeeld tot deze plek, waar niets meer vanzelfsprekend is.
Hier regent het starre regels en houden schreeuwende televisiereclames hen wakker. Een eigenaardige fanfare van zingende hulpverleners, treuzelende bouwvakkers en goedbedoelende politici trekt door hun leven. Langzaam zakt iedereen steeds verder de modder in.
Een muzikale voorstelling over schaamte, dozen vol ongeopende post én hoopgevend menselijk contact.
In Nederland leeft acht procent van de gezinnen in armoede. Een op de dertien kinderen groeit er zelfs in op. Met dans, livemuziek en teksten op basis van interviews en documentair materiaal, maakt theatermaker Maarten Smit invoelbaar wat armoede in Nederland betekent.
‘Blinde Vlek’ is een voorstelling over de invloed van technologie op gedrag en vrijheid, vormgegeven met dans, tekst, muziek en circuselementen. Het is een beeldende poging om jongeren en ouderen kritisch te laten kijken naar de mogelijke gevolgen van de moderne technologie.
In 2017 heeft Maarten een onderzoek gedaan naar het gebruik van de gymzaal als metafoor voor de technologische wereld waar wij in leven. Dit jaar bestaat het onderzoek uit interviews met hackers, beleidsmakers en onderzoekers op het gebied van European Technology Law. Op basis hiervan maakt Maarten het eerste script met dramaturgische begeleiding van het NNT. Samen met het Jonge Harten Festival onderzoekt hij hoe technologie het leven van jongeren beïnvloedt. Het materiaal dat uit het onderzoek voortkomt wordt samen met tekstschrijvers verder ontwikkeld. ‘Blinde Vlek’ wordt in 2019 gemaakt en gespeeld op festivals en scholen.
‘Hier Valt Niets te Halen’ is een beeldende muziektheatervoorstelling op locatie in een modderpoel. Het gaat over het vinden van je eigenwaarde binnen de (schijnbaar) uitzichtloze situatie van armoede. ‘Hier Valt Niets te Halen’ is een poging om de ellende van leven met weinig geld zichtbaar en voelbaar te maken voor mensen die het niet persoonlijk kennen. Maar ook om troost en kracht te bieden voor mensen die er juist middenin zitten.
Op basis van literatuur en interviews met ervaringsdeskundigen, hulpverleners, beleidsmakers, ontwikkelde Maarten een eerste versie van het script. Samen met vormgevers, een muzikant, een danser en een aantal acteurs heeft hij een eerste stap gezet in de theatrale vormgeving. In samenwerking met Oerol en PeerGrouP ontwikkelt hij een randprogramma om de inhoud van de voorstelling te verdiepen en de impact te vergroten. ‘Hier Valt Niets te Halen’ wordt in 2020 uitgewerkt tot een voorstelling.
In 2019 maakten zangeres Eliën (Élénie Wagner) en haar kunstenaarscollectief ZUHAUSE een reis van 14.000 kilometer dwars door Europa in een gele camper genaamd UFO. Op zoek naar andersdenkenden van dit werelddeel: kunstenaars, politici, boeren, activisten, immigranten en oer-inwoners. Van het Peloponnesos schiereiland in Zuid-Griekenland tot het noordelijkste puntje van Lapland zochten ze contact en hoorden ze wat mensen vinden. Na een reis van drie maanden keerden ze terug met een bak aan inspiratie, filmmateriaal voor een documentaire en het debuutalbum van Eliën: ALL.
In ‘Don’t Forget To Die’ toont ZUHAUSE een dystopische wereld waarin de tijd voorbij gaat. Een rauwe interdisciplinaire performance over intens geluk in een beschadigde omgeving, het afdwingen van liefde en de noodzaak om iets te betekenen in een doelloos bestaan.
Met ‘Don’t Forget to Die’ is ZuHause het onderzoek naar “Survival of the misfits” begonnen, de buitenbeentjes van de maatschappij. Voor dit project zijn ze de samenwerking aangegaan met verschillende internationale performers en hebben met dit debuut hun eigen interdisciplinaire werkwijze onderzocht. Ze hopen in het verdere traject bij Station Noord hun eigen werkwijze en stijl nog verder te kunnen ontwikkelen en de tijd en rust te vinden om met al onze aandacht in nieuwe projecten te duiken.
Multiplayer is het tweede onderzoek van Stormvogels binnen Station Noord. Het onderzoek bouwt verder op de bevindingen van The Utopia Experience. Opnieuw zoekt Stormvogels naar een vorm van theater geïnspireerd op principes uit videogames.
Waar The Utopia Experience een single-player ervaring was, is Multiplayer (de naam zegt het al) een onderzoek naar een ervaring voor meerdere mensen tegelijkertijd.
In Multiplayer staat de vraag centraal, hoe je als publiek elkaar kan beïnvloeden door de keuzes die je maakt en hoe je vanuit verschillende perspectieven een voorstelling zou kunnen beleven. Op deze manier hoopt Stormvogels een bewustzijn en begrip te bewerkstelligen voor de verschillende keuzes die mensen maken vanuit verschillende achtergronden.
Voor dit onderzoek verdiept Stormvogels zich in roll-playing en gaat hiervoor te rade bij o.a. de moeder van alle multiplayer games: Dungeons and Dragons, L.A.R.P. en tal van videogames.
Multiplayer is een dramaturgisch onderzoek wat niet voor publiek toegankelijk was. Uit Multiplayer ontstond de voorstelling Lotsheim. Meer informatie over Lotsheim is te vinden op de website van Stormvogels
In The Utopia Experience wil Stormvogels het publiek bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid in het vormgeven van de toekomst nu er middels techniek steeds meer mogelijk is. Daarbij beroepen ze zich op principes uit videogames en virtual reality en zetten deze principes om in een vorm die werkt in een theatrale setting. Zij willen het publiek onderwerpen aan vragen als: Hoe zien we onze toekomst voor ons? Wat is de rol die we de techniek in ons leven willen geven? En hoe belangrijk vinden we het om zelf verantwoordelijkheid hierin te nemen?
Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.
Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.
De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.
24 juni 2022
BRONCODE (deze menigte maakte mij) vanaf nu te zien tussen Exloo en Buinen
Op een zandafgraving tussen de Hondsrug en het veen, tegenover de LOFAR telescoop, die terugkijkt tot het ontstaan van de kosmos; op dat veld waar een laag tijd uit die Hondsrug gegraven is voor een spoordijk, ligt een cirkel. Een megalithisch monument? Een graancirkel? Een groot bordspel?
BRONCODE (deze menigte maakte mij) van Sieger Baljon (Groningen, 1981) is een van de eerste activiteiten van Into Nature in 2022. In de aanloop naar de grote (inter)nationale buitententoonstelling Into Nature - Time Horizons in de zomer van 2023, is BRONCODE t/m 24 september te zien én te beleven in het landschap tussen Buinen en Exloo. Dit kunstwerk is onderdeel van een nieuw programma van Into Nature in samenwerking met We The North om noordelijk talent een podium te geven.
BRONCODE (deze menigte maakte mij)
Ieder van ons staat middenin een cirkel van voorouders, bekend of onbekend. Aan onze linkerschouder onze moeder, aan onze rechterschouder onze vader. Ze staan in kringen om ons heen: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, zestien betovergrootouders, 32 oudouders, 64 oudgrootouders, 128 oudovergrootouders, samen 254 voorouders tot in de zevende generatie. Al die mensen hebben gevreeën opdat wij hier zijn. Wij dragen hun kwaliteiten, hun wonden en patronen, zoals onze sporen wellicht in de komende zeven generaties achterblijven. Al deze bloedlijnen verbinden ons zeer fysiek met de oertijd, met de moeder van alle mensen, met de moeder van alle apen, met de moeder van alle zoogdieren, met het woud en de zee waaruit wij ontstonden, met al het leven op aarde. Welkom in de fractale broncode van ons bestaan.
De theatrale installatie BRONCODE (deze menigte maakte mij) is een kruising tussen kompas en tijdmachine, die onze afkomst en onze toekomst helpt visualiseren. Zoom uit in de tijd en wandel rond in de menigte van zeven generaties voorouders, of kantel je perspectief en kijk zeven potentiële toekomstige generaties in de ogen. Kan dit ons bevrijden van ons kortetermijndenken en ons leren goede voorouders te zijn voor de toekomstige generaties?
Vergeet korte termijn en wandel rond tussen zeven generaties voorouders. De ervaring begint met een geluidswandeling vanaf het stationsplein, waarbij je kennismaakt met de wereld van de broncode: een cirkel van ‘voorouders’, die als tijdmachine en kompas werkt. Sta midden tussen zeven generaties. Ze staan in kringen om je heen: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, zestien betovergrootouders, tweeëndertig oud ouders, vierenzestig oud grootouders, 128 oud overgrootouders: samen 254 voorouders. Wij dragen hun kwaliteiten, hun wonden en patronen, zoals ook onze sporen misschien in de komende zeven generaties achterblijven. Al deze bloedlijnen verbinden ons - de overlevers - fysiek met de oertijd. Welkom in de fractale broncode van ons bestaan.
Zijn of Niet Zijn?’ Die eeuwenoude vraag lijkt iedere dag relevanter. Hoe treed je in tijden van crisis het noodlot tegemoet: door acceptatie of door strijd? Mystiek of Politiek? En is het wel of/of? Tijd voor Hamlet om als een half waanzinnige sjamaan zijn eigen monoloog open te breken. Niet dat eeuwige gepieker, maar woorden uit elkaar pulken tot klanken, gespuwd tot toverspreuken. Maar hoe kun je spreken zonder de stilte te koloniseren? Zonder dat woorden de werkelijkheid verlammen, alles opensnijden wat ondeelbaar bij elkaar hoort, en vooral: daden blokkeren? Of kunnen wij, juist in crisistijd, leren luisterend spreken? Tegelijk Zijn & Niet Zijn?
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
Over ongeveer 5 miljard jaar is het waterstof in de kern van de zon op en als gevolg daarvan zal de zon zover opzwellen dat de aarde verzwolgen wordt. Als mens hebben we dus twee keuzes: samen met de aarde ten onder gaan óf voor dit moment ons zonnestelsel verlaten. Voor dichter, schrijver en theatermaker Joost Oomen en garagejazzband Kruidkoek levert die gedachte een heerlijk startpunt voor een literaire en muzikale voorstelling op. Joost werd door de Volkskrant benoemd tot het literaire talent van 2021 en zag je vorig jaar nog bij ons met Vruchtjes Eten.
Op de Station Noord Teaser Nights laten de huidige Station Noord makers work in Progress zien.
Een interactieve voorstelling over je veilig voelen en samen op ontdekkingsreis gaan.
Verlang je soms ook naar een plek die veilig voelt? In Tent (1+) nemen we je mee naar een kleurrijke wereld. Kom je ons helpen deze stap voor stap te bouwen? Samen laten we langzaam iets nieuws ontstaan, waarin je met ons mag schuilen. Kruip je dichterbij? Dan luisteren we naar het ritselen van de bladeren, de druppels van de regen en laten we ons betoveren door de kleuren van de doeken. Zie je de spannende schaduwen, diertjes die je kietelen en vuurvliegjes die voor ons dansen? Samen met je ouder of alleen mag je deze warme wereld ontdekken.
Ga mee naar de wereld voor en achter de spiegel. Voor de spiegel zien we onszelf. Of is het toch de ander? We maken contact met die persoon daar in de spiegel, we onderzoeken, we bewegen.
Achter de spiegel zit een wereld vol lichamen die we nog niet kennen. Een wereld waarin opeens grote handen of voeten verschijnen. Een ode aan de verschillen van ieders lichaam, dat mag zijn zoals het is. Want zijn we in de kern niet allemaal hetzelfde?
Spiegel (2+) is een beeldende, muzikale voorstelling van Club Wauw. Club Wauw is een Gronings theatercollectief van makers en performers Philipp Cahrpit & Hannegijs Jonker. Samen maken zij voorstellingen voor de allerkleinsten (0 tot 6 jaar).
Waterlichamen ontstaat binnen een collectief proces rondom mij als maker. Waterlichamen is een theatrale ontmoeting tussen spelers en publiek, en publiek onderling. Het beweegt tussen het collectief en het individu, tussen druipend en uitgedroogd, tussen theatrale beelden en het hier en nu. Kan jij je overgeven aan het niet weten en het samen zijn met iemand die je nog niet kent? Welk ongemak kom je tegen?
Samen met het publiek zoeken twee spelers en een muzikant naar hoe ons individuele lichaam kan overstromen in een dieper gelegen, collectief lichaam. Hoe sla je speelse bruggen tussen jezelf, de ander en de omgeving?
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
Presentatie van honour-studenten van de Rijksuniversiteit Groningen die samen met Station Noord maker Chantalla Pleiter hebben gewerkt aan een businessplan en een communicatieplan.
Locatie: Marie Lokezaal, Harmonie Gebouw Groningen, van 15:00-17:00 uur.
Chantalla Pleiter en Jan Klug bouwen samen aan een nieuwe immersieve & muzikale wereld in
virtual reality (VR) en jij mag meebouwen. Een doorlopende experimentele jamsessie in VR.
In deze installatie kom je terecht op de grens tussen de echte en de virtuele realiteit. Je krijgt een
nieuw lichaam, zonder gezicht, maar met speciale muzikale mogelijkheden. Je bent bovendien niet alleen. Ook anderen lopen rond in deze nieuwe tussenwereld en willen je ontmoeten. Maar hoe leg je contact zonder dat je elkaars gezicht of identiteit kunt zien? En wat kun je hiervan leren over de verbinding met anderen in onze normale wereld?
Ontdek de VR-installatie waar je met 3 anderen tegelijk een virtuele wereld binnenstapt. Onderga een ontdekkingstocht naar de ontmoeting tussen mensen, met geluid als taal. Hoe klinkt je kennismaking met een ander en kan je samen een nieuwe muzikale wereld bouwen?
Meedoen: bezoeker in VR: reserveer een tijdsperiode zodat je zelf de virtuele wereld in kan stappen voor 10 tot 15 min. (8 mensen tijdslot van 30 min, waarvan je er 15 min in kan)
Kijken: bezoeker als observator: Je kan een kijkje komen nemen tijdens onze opening uren om het samenspel te beluisteren en mocht er een VR plekje vrij zijn dan kan je er ook in!
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
Virtual Reality OrkestOntdekker is een interactieve VR installatie die publiek onderdompelt in de wereld van klassieke muziek. De installatie is een combinatie tussen het ontdekken en leren kennen van instrumenten van een orkest in een gamewereld, deze kunnen zelf fysiek in VR bespeeld worden met de controllers en ook door echt te blazen!
En een 2e deel: een gefilmde wereld: hier wordt de VR speler meegenomen in een echt orkest; 360 gefilmd, waarbij je recht voor de muzikanten terecht komt van de instrumenten die je net hebt bespeeld. Zij spelen een concert voor je. Tijdens het concert kan je rondspringen en je eigen perspectieven in beeld en geluid kiezen in het orkest.
Stel je voor dat de natuur uit geluid bestond, hoe zou het dan klinken? Geen chaotische kakofonie, maar een weelderige symfonie. Ieder onderdeel van de natuur is namelijk tot in het kleinste detail op elkaar ingespeeld. Juist deze samenklank van alle verschillende flora en fauna maakt de Nederlandse natuur zo mooi. Stap in de wereld van inheemse planten en insecten en beleef de natuur op een geheel nieuwe manier. Maak kennis met onze inheemse planten, je zal zien dat achter elke plant een verhaal en een geschiedenis schuilt. Ontdek zo de rijkheid van de Nederlandse biodiversiteit.
Wat gebeurt er wanneer je stilstaat en echt goed kijkt? Hoe verbind je je met de omgeving
waardoor je wordt omringd? Door aandacht te schenken aan het alledaagse, onderzoekt Club
NEL op verschillende manieren nieuwe perspectieven op ogenschijnlijke vanzelfsprekendheden.
Dit jaar staat het project ‘Waar de tijd is’ centraal.
Sinds de komst van de klok is de zon niet meer leidend in onze dagindeling. De klok tikt het ritme
van de dag in plaats van de natuurlijke aanduiding van tijd. Ontsnappen aan de kloktijd lijkt door
alle – technologische – ontwikkelingen bijna niet meer mogelijk. Daarnaast zijn we gewend om al
onze tijd op te vullen. Maar hoe ervaar je tijd en ruimte wanneer kloktijd niet domineert? Wat doet
dat met je perspectief, ideeën, gedachten, gevoel en emoties? Hoe ervaar je de tijd wanneer die
niet wordt ingedeeld door minuten en uren? Wat ontstaat wanneer je enkel aan de zon kunt
afleiden hoeveel tijd er verstreken is? We zijn benieuwd hoe je tijd ervaart wanneer deze in een
andere context wordt geplaatst dan we zijn gewend in onze dagelijkse structuur.
Club NEL nodigt je uit om plaats te nemen in onze tijdelijke ‘Waar de tijd is’ ruimte, waarin kaders
verschuiven en ideeen groeien. In deze ruimte kunnen we gezamenlijk onderzoeken, denken,
spreken of enkel stil zijn en luisteren naar dat wat ons omringd.
Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.
Productie: Juul Huitema
Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.
BART’s sonic excursions strike as avant-garde and outspoken, combining inventive techniques to create highly emotive experiences. His multifaceted productions reflect scenes of sensory overload, meaningless content consumption, and a resulting catatonic state of mind. His works vary from contemporary electronic music to interactive art installations.
Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.
Productie: Juul Huitema
“Yes, these times are still really strange. And I for one, am bruised and confused. What about you?”
Tender (then punch me) is een collaboratief kunstproject tussen de componisten Bart Bruinsma en Ragnheiður Erla Björnsdóttir. Samen spelen ze met het samensmelten van geluid, visuele kunst en poëzie tot elektronische composities. Deze composities worden over de komende jaren in verschillende vormen tot uiting gebracht als één project: audio installaties, live-performances, visuals en een album.
Met deze audio-installatie onderzoeken de componisten wat deze tijden van (non-)verandering met de mens doet. Of specifieker wat het met henzelf doet. Muziek en abstracte poëzie worden gebruikt om deze emoties ‘onder woorden’ te brengen. Juist omdat zulke gevoelens moeilijk in woorden te vatten zijn.
Things of borrowed shreds and patches is een speakercompositie door Bart Bruinsma (Nadya KID). In dit werk speelt Bart met thema’s als bezweringen, pseudo-diefstal, misvorming en het toevoegen van micro-dansjes hier en daar.