Makers

Station Noord wordt ondersteund door We The North en Fonds Podiumkunsten

Rachel Schuit

Rachel Schuit

Met het lichaam als instrument onderzoekt Rachel Schuit (1993, Amsterdam) de intieme verhouding tot een landschap, met haar eigen dynamiek, elementen en materialen. Voor haar vertegenwoordigd het lichaam een gelaagde ruimte met een eigen intelligentie en geheugen die steeds weer tot nieuwe en onbekende manieren van waarnemen kan uitnodigen. Het werken op locatie start een proces waarbij Rachel zich zo sensitief mogelijk maakt, om zo te kunnen luisteren naar wat een plek te zeggen heeft. Zo laat ze zich inspireren door de directe omgeving en de mensen waarmee ze samenwerkt. Zij zoekt de collectieve ruimte op.

In haar werk streeft Rachel ernaar haar publiek mee te nemen in de deze zintuiglijke verkenning van een locatie. Hierin werkt zij graag samen met kinderen, die haar herinneren aan het spelende lichaam die zich vol nieuwsgierigheid werpt op alle wonderlijke fenomenen om ons heen. In het traject van Station Noord zal Rachel dan ook allerlei educatieve/sociale projecten initiëren die een samenwerking aangaan met de rijke landschappen van het noorden. Ook zal zij in co-productie met Garage TDI haar kindervoorstelling 'Door weer en wind' uitwerken.

Rachel studeerde in 2018 af aan de opleiding Theaterdocent en ronde in 2021 de Mime opleiding af, beide aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De afgelopen jaren werkte zij voornamelijk samen met het theatergezelschap Schweigman& en ruimtelijk vormgever Cocky Eek in het initiëren van educatieve projecten rondom de thema's locatie en de zintuigen. In 2020 richtte zij het kunstenplatform Nexus op, een nieuwe makersplaats in Weesp, waar zij met kunstenaars van verschillende hybride disciplines nauwe samenwerkingen aangaat.
Als performer werkte Rachel vorig jaar samen met Operatie Tandwiel in 'Broncode' en Profound Play in de voorstelling 'Wijwolf'.

Projecten

Rachel Schuit - Door weer en wind

Ondersteund door
Garage TDI

Door weer en wind is een zingtuigelijke, muzikale voorstelling die Rachel Schuit maakte in nauwe samenwerking met geluidskunstenaar Robbi Meertens. Een speelse reis door het weer.

Drup…drup…drup…
De pannetjes worden nat!
Drup…drup…drup…pling…poink...ploep...
Het komt met bakken uit de hemel vallen!
Als je goed luistert, hoor je muziek
En de wind, die waait tot je pirouetjes draait

Agenda
21 May 2024 Garage TDI
31 May 2024 Art of Wonder Festival

Gaja Caruso

Gaja Caruso

Gaja Caruso is danser en choreograaf. Ze is opgegroeid in een klein stadje in de Sloveense bergen en haalt veel van haar inspiratie uit de natuur, gemeenschapszin, verhalen vertellen en rituelen. Haar werk wordt gekenmerkt door het gebruik van spel, improvisatie en het creëren van een meeslepende multidisciplinaire performatieve ervaring voor zowel de performer als het publiek.

Projecten

Gaja Caruso - Peach Season

Ondersteund door
Grand Theatre
Club Guy & Roni

Er bestaat geen vast recept voor de liefde. We wringen ons in vreemde bochten om haar te kennen, te behouden of te ontwijken. Maar bovenal biedt de liefde ons toegang tot de verbeelding!

In het kader van de transdisciplinaire dansvoorstelling Peach Season door Gaja Caruso, kom je tijdens deze (schrijf)workshop meer te weten over de kunst van liefdesverhalen maken en delen. Je gaat in gesprek met een van de schrijvers van de voorstelling, Yvonne Zeegers. Zij neemt jullie mee langs haar favoriete liefdesverhalen, een aantal fragmenten van de voorstelling, en vertelt waarom het thema voor haar zo belangrijk is. Aan de hand van een kleine oefening word je uitgenodigd om je eigen verhaal te delen.

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

THE LAMB, THE FLY, THE TIGER

Ondersteund door
Explore the North

In de multidisciplinaire dansvoorstelling THE LAMB, THE FLY, THE TIGER bewegen choreograaf Gaja Caruso en haar peuterdochter in een driedelig sprookje. De drie delen symboliseren het opdoen van ervaring en het verlies van onschuld. In de fysieke taal van het stuk wordt een balans gezocht tussen controle en het omgaan met het onbekende. Beweeg mee met de gevoelens en emoties en word onderdeel van een van de grootste persoonlijke transformaties in het leven: het worden van een ouder en het worden van een kind.

Demi Wester

Demi Wester

Ik ben Demi. Ik hou van filosofie en werk graag vanuit grote vraagstukken. In mijn werk zoek ik naar manieren om die vraagstukken ervaarbaar te maken, om zo het gesprek erover te openen. Zo maakte ik bijvoorbeeld de audiowandeling Alles Stroomt over klimaatverandering en de relatie tussen mens en natuur.

Ik studeerde eerst Kunsten, Cultuur en Media in Groningen en woon nu in Zwolle, waar ik een jaar geleden ben afgestudeerd aan de opleiding Docent Theater. Binnen Station Noord ga ik onderzoeken hoe ik mijn rollen als maker en educator nog meer met elkaar verbinden. Daarnaast kijk ik ernaar uit om geïnspireerd te raken door mensen die deze rollen ook met elkaar verbinden, en ga ik op zoek naar de rol die interactie binnen mijn werk kan spelen.

Tom Tieman

Tom Tieman

Tom Tieman is een bevlogen en diepgravend documentairemaker uit Groningen. Als regisseur en journalist vertelt hij graag kleine verhalen passend bij grote ontwikkelingen. Zijn werkgebied is Noord-Nederland. Het platteland, klimaatverandering, erfgoed en het veranderende landschap vormen centrale thema’s in zijn werk.

Tom Tieman (1984) groeide op in Twente en volgde de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daarna vertrok hij naar Groningen om Kunst, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen (met als specialisatie Film & Televisiewetenschap) te studeren. Hij zou er nooit meer weggaan.

Werkend als journalist voor o.a. het ANP en Nu.nl en freelance filmmaker debuteerde hij in 2017 met de documentaire ‘De Laatste Boer van Euvelgunne‘ (VPRO 2Doc: Makers van Morgen) waarmee hij een Noorderkroon voor beste documentaire won. Een jaar later volgde de korte documentaire ‘De Muze‘ (Omrop Fryslân en NPO2).

In november 2021 is zijn nieuwe documentaire ‘Weg uit de Stad’ (co-regie met Saskia Jeulink) in premiere gegaan. Ook maakt hij voor Peergroup de luisterwandeling ‘Huilende Bruiden’ langs vervallen Oost-Groninger herenboerderijen. Tom is sinds 2022 een van de deelnemers van Station Noord.

Projecten

Eva Koopmans - Binnenstebuiten: Op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival

Met het werk "Binnenstebuiten: op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk", bouwen Eva Koopmans, Tom Tieman en De Makkers voor vier maanden aan een voortuin met de bewoners uit de Oosterparkwijk. Ondertussen gaan zij op zoek naar de identiteit van de Oosterparkwijk van nu. Een plek waar veel gesproken wordt over de geschiedenis en toekomst van de wijk, maar waar weinig ruimte is om stil te staan bij het heden. Wat zijn de verhalen van bewoners van deze veranderende plek? En hoe kunnen we deze met elkaar vieren? Met dit sociaal artistieke project worden de wijkbewoners uitgenodigd om mee te werken aan een eindpresentatie tijdens Noorderzon in de wijk.

Tom Tieman - Shelter

Ondersteund door
Peergroup
Tryater
Noorderzon Performing Arts Festival

De behoefte een eigen huis te bouwen en een eigen plek te creëren is al zo oud als de mens zelf. In moderne tijden zien we het hutje bouwen vooral een kinderbezigheid. Maar wat als we de hut serieus nemen? Voor de audio-installatie ‘Shelter’ sprak documentaire maker Tom Tieman met bouwers en bewoners van hutten. Als een hedendaagse Henry David Thoreau bouw je zelf mee aan de hut waar je vervolgens in mag kruipen. Daar luister je naar de ervaringen en observaties van hutbewoners. Wat betekent de hut voor ze? Wat zoeken ze in eigen zelfgebouwde onderdak? ‘Shelter’ is een ode aan de huttenbouwer.

Agenda
25 May 2024
- 26 May 2024
Festival Terug naar het Begin

Snackgelok

Ondersteund door
Tryater

Iedereen kent het gevoel blij te worden van een vette hap op vrijdagavond, je dagelijkse coffee to go of het wekelijks online bestellen van nieuwe kleren. Omdat je het verdiend hebt. Hoewel we weten dat het niet altijd goed voor ons is en voor de wereld waarin we leven, consumeren we in onze levens heel wat af. Wat vertelt de doorlopende hunkering naar snelle prikkels over onszelf en de tijd waarin we leven? Waarom streven mensen geluk na door dingen te consumeren die niet goed voor ze zijn?
Bij Snackgelok lig je in een levensgroot patatbakje en luister je naar een muzikale compilatie van audiofragmenten waarin mensen vertellen over hun drift om te consumeren en het geluk dat ze daaraan ontlenen. Je ‘snackt’ als het ware hun verhalen. Naast het genot komt ook de keerzijde van snackgeluk aan bod. Want wanneer is het genoeg?

Nina Iggy

Nina Iggy

Nina Iggy is een performance kunstenaar gevestigd in Groningen. In 2014 is ze begonnen als theatermaker op Ibiza. In 2017 nam Nina deel aan The Factory van Likeminds (Amsterdam), hier maakte ze de solo performance Rave. Vervolgens werd Nina geselecteerd als Up North talent waar ze de productie Mayday heeft gerealiseerd. Na Mayday ontwikkelde ze meerdere producties; o.a. A Trip Down Memory Lane, Stillabunt en Symbiotic Cell Division. Sinds 2021 is ze een van de vaste artiesten bij Big Fish Factory.

Nina maakt rauw, dynamisch werk waarin wordt onderzocht hoe een lijf in relatie staat tot zijn of haar omgeving. Ze werkt met grote contrasten, zoals aantrekkingskracht en afstoting, comfort en ongemak. Haar werk balanceert op een grens tussen beeldende kunst, dans en performance.

Nina: ‘Met mijn werk hoop ik de toeschouwer mee te nemen naar een droomwereld waar esthetiek en rauwe beelden elkaar versterken. Ik hoop een soepzooi te maken waarmee de werkelijkheid wordt vertroebeld. Ik breek in op de waarneming en moedig aan een nieuw beeld te maken.’

Vanaf 2022 is Nina een van de makers bij Station Noord, met als ondersteunende partners Club Guy & Roni, NNT, Welcome To The Village, Theaterfestival Jonge Harten en Oerol.

Projecten

Nina Iggy - INTERIM

Ondersteund door
Grand Theatre

In INTERIM onderzoekt Nina Iggy de dialoog tussen de invloed van tijd op onze huid en onze ziel. Deze dialoog speelt zich af in de tussentijd, een onvoltooide cirkel.

In deze tussentijd, terwijl we wachten, wat gebeurt er, wat wordt er gezegd, wat is gezegd, wat is verloren en wat wordt gevonden?

Is interim het leven zelf en is de tijd de verschuivende sountrack van dit alles?

Centraal staan gedachten over de tijd die verstrijkt en hoe we de dialoog aangaan met onze huid.

Agenda
22 Aug 2024
- 26 Aug 2024
Noorderzon

MORI

Ondersteund door
Welcome to the Village
Club Guy & Roni
NITE
Jonge Harten
Oerol

MORI is een fragment uit de cyclus van sterfelijkheid. Het vertelt een verhaal over de eindigheid van de mens en de oneindige cyclus van het leven. In MORI keren de twee dansers terug naar hun herinnering, bijna als een lucide droom, terug naar het moment waarop ze stierven. Ze gaan op zoek naar hoe ze zich in dit laatste stadium tot elkaar verhouden, wat ze koesteren, verafschuwen, achter zich laten en meenemen.

Stap in een dystopische wereld, dat opereert op de grensvlakken tussen beeldende kunst en dans, thuisvoelen en ongemak, mens en materie. Een wereld waarin duister en schoonheid samensmelten. Een wereld waarin de grilligheid van onze sterfelijkheid en tegelijkertijd de schoonheid hiervan op eigenzinnige wijze onder de loep wordt genomen.

Antiklimax

Antiklimax

Antiklimax is de samenwerking van theatermakers David Westera en Koen van Seuren, afgestudeerd aan de Toneelacademie in Maastricht in 2022. Sinds 2018 werken ze veel en graag samen. Hun werk is tekstueel, energiek, en eigentijds. Ze hebben een eigen gevoel voor humor, maar willen altijd een waardevolle bijdrage doen aan wat er al gezegd is over ons onderwerp. Koen en David schrijven hun voorstellingen zelf, en gebruiken grote en kleine werken uit de westerse canon als inspiratiebron. Antiklimax bewerkt niet, maar verwerkt. Hun teksten zijn worstelingen met oude gedachten, hun voorstellingen therapiesessies met onze collectieve geschiedenis. Hoe balanceren we tussen het verleden dat ons heeft gevormd, en het heden dat wij vorm moet geven? Dat is hun artistieke hoofdvraag.

David is een makende speler met een sterk gevoel voor taal, en een talent voor het übertheatrale; met groteske, uitgesproken personages is hij als een vis in het water. Eerder werkte David al samen met De Warme Winkel, Urland, Jetse Batelaan en Pieter Kramer. Koens belangrijkste uitgangspunt als regisseur is het fileren en filteren van de ideologie die achter een thema verscholen ligt. Dit resulteert vaak in een wild gevecht tussen acteur en personage, tussen regisseur en repertoire. Koen werkte eerder samen met Sarah Moeremans.

Projecten

Antiklimax - As The World Hurts

Ondersteund door
Grand Theatre

In As The World Hurts nemen we u mee het bos in. Een romantisch aangelegde maar wanhopige jongen neemt het besluit van zijn leven: hij offert zijn culturele luxeleventje op voor een leven in het bos. Hij laat de beschaafde wereld achter en trekt de wildernis in. Vrij van wetten, verplichtingen en etiquette hoopt hij dichter bij zijn ware natuur te komen. Maar is er voor de mens nog wel plaats in de natuur?

Agenda
2 May 2024
- 3 May 2024
Grand Theatre Groningen
15 May 2024
- 16 May 2024
Het Nationale Theater
3 Oct 2024 Podium Bloos
4 Oct 2024
- 5 Oct 2024
Theater Bellevue
10 Oct 2024 Theater Kikker
23 Oct 2024 De Lawei
4 Dec 2024 Schuur

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

Peer Gynt (speelt David Westera)

Ondersteund door
Grand Theatre

De fantasie is misschien wel het mooiste geschenk dat de evolutie ons, de mens, gegeven heeft. We kunnen het zo gek niet bedenken. Maar ons vermogen tot verzinnen stelt ons ook in staat te liegen; om verzinsels als waarheden te verkondigen, of om de waarheid in ons voordeel om te buigen.

Deze voorstelling is een krachttoer vol leugens en grootheidswaan – maar wie gaat er schuil achter die stortvloed aan verzinsels? Leugens vertellen ons immers niets over de waarheid, maar alles over de leugenaar zelf…

David Westera en Koen van Seuren herschreven Ibsens monumentale stuk, dat oorspronkelijk meer dan zestig personages telt, naar een monoloog voor één eenzame leugenaar. Een twintiger op zoek naar zijn titelrol op het wereldtoneel. Een energieke, persoonlijke en humoristische zoektocht naar het ware zelf. Wie ben je echt, als je liegt?

Station Noord Hub

Ondersteund door
Oerol

Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.

Productie: Juul Huitema

Eva Koopmans

Eva Koopmans

Eva Koopmans (1993) is werkzaam als sociaal geëngageerd kunstenaar, maker en vormgever. Met een achtergrond in de scenografie, zoekt zij naar samenwerkingen tussen mens en plek. In dienst van een locatie, bestaande uit levende en niet-levende dingen, herinneringen, geuren, kleuren, geluiden en beweging, bevraagt Eva het verhaal van de plek. Zij neemt tijdens het onderzoeksproces vooral een faciliterende en observerende rol aan, om ieders stem te horen en om uiteindelijk tot een tijdelijk kunstwerk te komen; een interactief werk dat het proces vertaalt en uitbreidt naar een publiek. Eva haar werk is zowel in samenwerking met theatergezelschappen, festivals en instanties zoals de gemeente, de politie en kerken, te zien.

Projecten

Eva Koopmans - Binnenstebuiten: Op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival

Met het werk "Binnenstebuiten: op bezoek in de voortuin van de Oosterparkwijk", bouwen Eva Koopmans, Tom Tieman en De Makkers voor vier maanden aan een voortuin met de bewoners uit de Oosterparkwijk. Ondertussen gaan zij op zoek naar de identiteit van de Oosterparkwijk van nu. Een plek waar veel gesproken wordt over de geschiedenis en toekomst van de wijk, maar waar weinig ruimte is om stil te staan bij het heden. Wat zijn de verhalen van bewoners van deze veranderende plek? En hoe kunnen we deze met elkaar vieren? Met dit sociaal artistieke project worden de wijkbewoners uitgenodigd om mee te werken aan een eindpresentatie tijdens Noorderzon in de wijk.

Hannegijs Jonker

Hannegijs Jonker

Hannegijs Jonker (Leeuwarden, 1992) is theatermaker, performer en docent in Groningen. Ze heeft een een grote liefde voor interactief werk en maakt voorstellingen die lijken op workshops en installaties die lijken op voorstellingen, altijd in relatie tot de locatie en prikkelend om de wereld om ons heen vanuit een nieuw perspectief te duiden. Na het afronden van haar opleiding aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam ontwikkelde ze een veelzijdige praktijk waarin ze onder andere voorstellingen maakt voor peuters en baby's (collectief Club Wauw), werkt met acteurs met een verstandelijke beperking en performt in interactief theaterwerk van anderen. Binnen Station Noord focust Hannegijs zich op haar werk als maker van kleinschalige, interactieve performances op locatie.

Projecten

Club Wauw - Tent (+1)

Ondersteund door
Grand Theatre

Een interactieve voorstelling over je veilig voelen en samen op ontdekkingsreis gaan.

Verlang je soms ook naar een plek die veilig voelt? In Tent (1+) nemen we je mee naar een kleurrijke wereld. Kom je ons helpen deze stap voor stap te bouwen? Samen laten we langzaam iets nieuws ontstaan, waarin je met ons mag schuilen. Kruip je dichterbij? Dan luisteren we naar het ritselen van de bladeren, de druppels van de regen en laten we ons betoveren door de kleuren van de doeken. Zie je de spannende schaduwen, diertjes die je kietelen en vuurvliegjes die voor ons dansen? Samen met je ouder of alleen mag je deze warme wereld ontdekken.

Agenda
4 Apr 2024
- 7 Apr 2024
2turvenhoog
10 Apr 2024
- 10 Apr 2024
OCCII

Spiegel (2+)

Ondersteund door
Grand Theatre

Ga mee naar de wereld voor en achter de spiegel. Voor de spiegel zien we onszelf. Of is het toch de ander? We maken contact met die persoon daar in de spiegel, we onderzoeken, we bewegen.

Achter de spiegel zit een wereld vol lichamen die we nog niet kennen. Een wereld waarin opeens grote handen of voeten verschijnen. Een ode aan de verschillen van ieders lichaam, dat mag zijn zoals het is. Want zijn we in de kern niet allemaal hetzelfde?

Spiegel (2+) is een beeldende, muzikale voorstelling van Club Wauw. Club Wauw is een Gronings theatercollectief van makers en performers Philipp Cahrpit & Hannegijs Jonker. Samen maken zij voorstellingen voor de allerkleinsten (0 tot 6 jaar).

howtodissapear

Ondersteund door
Explore the North

We wilden vooruit. We wilden beter. Meer, mooier, nieuwer, groter, bijzonderder. En nu zitten we klem. Want ons diepgewortelde geloof in groei blijkt niet op alles een antwoord te zijn. In howtodisappear - een picknick gaan we samen picknicken en spelen met woorden. Want hoe denk je voorbij groei als alle woorden die onze taal heeft voor minder, iets negatiefs lijken te betekenen? Hebben we nieuwe woorden nodig? Of kunnen we onze oude woorden nieuwe betekenis geven?

Theatermaker Hannegijs Jonker ontwikkelt samen met andere makers, denkers én publiek een serie interactieve performances die uitnodigen vanuit een nieuw perspectief naar de klimaatproblematiek en onze aanwezigheid als mensen op deze aarde te kijken. Een picknick is het eerste deel en gaat in 2024 in première, maar in De Stadskas kun jij op 12 november al meedoen aan deze speciale workshop.

Michelle Samba

Michelle Samba

Ik ben Michelle Samba, ik ben geboren en getogen in Friesland en sinds de lockdown woon ik in Amsterdam. Ik begon op mijn zesde in een met huifkar rondreizend klezmerbandje en speelde en danste bij een volksdansgroep. Later werkte ik onder meer met Claudia de Breij, Rick Astley, Robin S, De Toppers, Dope DOD, Orjan Nilsen, Ursula Rucker, Lonnie Holley, Spinvis, Rashif El Kaoui, Ahmet Polat, Abbey Hoes, Lisette Ma Neza, Tim Knol, ICK Amsterdam, De Nederlandse Dansdagen, deBuren, Het Uur van de Wolf, HVMAN, NNT, Het
Zuidelijk Toneel, DOX, Rosetta en BNN Vara.

Ik heb bij mijn opdrachtgevers altijd verschillende rollen gehad - maar ik verdien mijn meeste geld in en buiten Nederland met muziek: drums en percussie, basgitaar, zang, het schrijven van hiphop beats tot jaren ‘20 vioolpartijen, film- en game muziek, als studio engineer, maar
ook als videograaf, video editor, fotograaf, illustrator, dichter, acteur en stemacteur.

Projecten

Michelle Samba - What's up

Ondersteund door
Explore the North

Michelle Samba’s installatie What's Up transformeert De Kanselarij gedurende het hele festival tot een purgatorium van artistieke verkenning. Door middel van een interactieve installatie met eten, drinken, slagwerk en touw moedigt Samba je aan om je te verdiepen in de nuances van het mens zijn. Samba toont in haar installatie de vijf versies van haar performance reeks Hit Me Baby One More Time. Dit werk is voor het eerst gezamenlijk te zien als hoogtepunt van de installatie. Deze serie is een conceptuele serie van kritische en biografische aard rond de moord op haar moeder, waarbij ze met performance onderzoek doet naar verantwoordelijkheid.

Het publiek wordt naast participatie bij de performances aangemoedigd eigen verhalen, ervaringen en reflecties te delen. De kunstenaar gelooft in de kracht van collectief werk en streeft ernaar om een omgeving te creëren waarin alle aanwezigen zich op een dieper niveau kunnen verbinden. Aan het einde van deze drie dagen zullen bezoekers niet alleen een scala aan artistieke uitingen hebben ervaren, maar zullen ze ook zijn aangemoedigd om de vragen te stellen: wat is onze rol in de genezing van de wereld, en hoe kunnen we verantwoordelijkheid vinden in ons eigen leven?

Doorlopend te bezoeken
VR 19:00 - 22:00 | ZA 13:30 - 22:00 | ZO 13:30 - 20:00 | De Kanselarij

Performances
VR | 19:45 - 20:45 | Hit Me Baby One More Time #1 | De Kanselarij
Je wordt meegenomen in een intense drumsolo van een uur waarin je de impact van beslissingen op het leven kunt onderzoeken. Je krijgt de kans om deel te nemen aan de voorstelling door met bloed (niet echt bloed) te gooien, subtiel of niet zo subtiel, waardoor met elke plons diepte aan het verhaal wordt toegevoegd. Deze performance nodigt uit tot nadenken over de fijne kneepjes van invloed en verantwoordelijkheid voor zowel het publiek als Samba zelf; zij hoopt meer inzicht te krijgen in verantwoordelijkheid op de keuze te blijven in een gewelddadige relatie. Doordat het gegooide bloed op haar drums komt, en zij zelf het initiatief neemt om op de drums te slaan, zal het bloed door eigen toedoen op zichzelf opspatten.

ZA | 13:30 - 14:30 | Hit Me Baby One More Time #2 | De Kanselarij
Tijdens deze performance ben je getuige van een drumsolo van een uur terwijl het ritme evolueert en resoneert door stapels confetti boven op de drums. Terwijl de confetti zich geleidelijk aan verspreidt, worden de geluiden levendiger, wat de geleidelijke helderheid weerspiegelt in een relatie die ontsierd wordt door agressie. Deze performance vormt een onuitgesproken vraag: hoeveel keer slaan, voordat de werkelijkheid glashelder wordt? Het publiek wordt meegenomen in deze performance, verwijzend naar de kracht van overleven en begrip, en laat iedereen nadenken over de complexiteit van verantwoordelijkheid.

ZA | 17:30 - 18:30 | Hit Me Baby One More Time #3 | De Kanselarij
In deze uurlange drumsolo hangen veertien drums, die elk een fatale steekwond vertegenwoordigen. Ze bungelen aan bondagetouwen, een metafoor voor het lot. Wanneer Michelle haar ritme ontketent met drumstokken als metaforische messen, word je uitgenodigd om na te denken over de verbinding tussen drumster en dader. #3 duikt in thema’s van verantwoordelijkheid, empathie, en de complexiteit en koestering van keuzes en hun gevolgen.

ZO | 15:00 - 16:00 | Hit Me Baby One More Time #4 | De Kanselarij
De stilste verkenning van deze serie gaat over verantwoordelijkheid binnen gewelddadige relaties.. In deze interactieve performance biedt Michelle zichzelf aan aan het publiek. Je krijgt de kans om bij te dragen aan deze performance met gesels waarbij Michelle de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt. Tijdens deze performance zal de collectieve dialoog en keuzes van het publiek betekenis toevoegen aan de ervaring.

ZO | 17:45 - 18:15 | Hit Me Baby One More Time #5 | De Kanselarij
In deze performance draagt Samba een zware lading trommels die met touwen aan haar lichaam worden vastgebonden, waardoor elke stap een worsteling wordt. Een uur lang loopt Michelle met dit gewicht, dat de lasten vertegenwoordigt die we allemaal in ons leven dragen. Het publiek heeft de mogelijkheid om deel te nemen door de last te helpen dragen of door het gesprek aan te gaan.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en Station Noord, Ministerie van OCW, We the North, MOMO en Explore the North.

Robin Coops

Robin Coops

Regisseur/componist Robin Coops (NL, 1988) maakt meeslepende opera's en andere muziekgedreven werken. Hoewel zijn projecten eigentijds en multidisciplinair zijn en gebruik maken van digitale technologieën, blijven de menselijke stem en het lichaam de sleutelelementen van zijn werk. Tactiel, betoverend en soms griezelig, in Robin's projecten zijn thema's orde versus chaos, de angst en het verlangen om de controle te verliezen en multiperspectiviteit.

Projecten

Robin Coops - The Journals

Ondersteund door
Oranjewoud Festival

Opzoek naar de betekenis van thuis, reist componist en regisseur Robin Coops als moderne pelgrim de wereld rond. In The Journals deelt en bezingt hij de vele muzikale surrealistische verhalen die hij heeft opgedaan op zijn reizen. Zo ontmoet hij lichamen vol monden, muzikale beats die toeristen verleiden tot een niet te stoppen dans, en rivieren die hun eeuwen oude spreuken fluisteren.
In maart wandelt Robin naar Santiago de Compostella. De veldopnames en 3D bewegings- en beeldregistraties die hij daar maakt, vormen de bouwstenen voor de nieuwe composities, uitmondend in een mixed-reality-uitvoering. Naast dat de muzikale verhalen beluisterd kunnen worden in virtual reality, opent hij deze avond zijn koffer vol audio- en videosamples om het publiek uit te nodigen voor een intieme een reis tussen bewegen en stilstaan.

Agenda
31 May 2024
- 1 Jun 2024
Oranjewoud Festival

Afra Rijkhof & Sarah van der Meere

Afra Rijkhof & Sarah van der Meere

DRUKCollectief is druk.
DRUK van binnen en van buiten.
Wij zijn DRUK en wij ervaren DRUK.

Wie zijn wij?

Wij zijn Afra Rijkhoff (Docent Theater, NHLStenden 2019) en Sarah van der Meere (Docent Theater, NHLStenden 2018), twee docerend theatermakers die in hun projecten antwoord willen geven op de vraag: hoe gaan we om met de druk die de wereld- en wij onszelf opleggen? Met onze performances en educatie projecten willen we jonge mensen een houvast geven in deze madness. Bij Station Noord willen we leren hoe we deze projecten vorm kunnen geven en waar we dat willen doen. Is dat in een klas, in de zorgsector of in het bedrijfsleven?
We willen leren hoe we onze horizon kunnen verbreden.

Wij zijn DRUKCollectief!

Denise Beekman

Denise Beekman

Denise Beekman (Den Haag, 1992) is theatermaker, actrice en educatiemaker. In 2012 studeerde ze af aan de MBO Theaterschool Rotterdam en in 2018 aan de ArtEZ Kunstacademie Zwolle als Artist Educator in de richting theater. In haar werk staan humor en muzikaliteit centraal, waarbij ze vertrekt vanuit een oprechte fascinatie voor menselijke gedragingen. Haar diverse werkpraktijk omvat het spelen van eigen (jeugd)voorstellingen, het leiden van een theatergroep van acteurs met een beperking, en theater maken met azc bewoners. Bij Station Noord zal Denise als Educatiemaker haar werkwijze binnen het sociaal-artistieke gebied onderzoeken, hoe werk je met grote diverse groepen samen in de publieke ruimte?

Renske van Oosterhout

Renske van Oosterhout

Ik maak het liefst theatrale interacties voor een jong publiek omtrent maatschappelijke kwesties. Op zoek naar én een artistieke- én educatieve ervaring. Ik ben in 1997 geboren in Borgercompagnie, een klein Gronings dorp. Inmiddels woon ik in Echten, net zo’n klein dorp maar dan in Drenthe en werk ik veel in provincie Drenthe en in ‘stad’. Bij Station Noord wil ik het veld van theater-educatie eerst eens observeren bij verschillende makers, om vervolgens mijn positie in dat veld te bepalen. Naast theater, houd ik me veel bezig met spoken word. Ik wil mezelf ontwikkelen in het maken van interdisciplinaire interacties voor jonge mensen. Weg van de scheiding tussen kunst of educatie, maar op weg naar mijn manier van educatie maken.

Dijanne Italianer

Dijanne Italianer (Uitgestroomd)

Info volgt.

Teddy's Last Ride

Teddy's Last Ride (Uitgestroomd)

Teddy’s Last Ride is een Gronings collectief opgericht in 2016. Het collectief bestaat uit vier makers met een achtergrond in muziek, dance en theater. Agnese, Andy, Manu en Milan maken alle beslissingen samen, ieder project is een collectieve inspanning. Afhankelijk van de productie nodigt het collectief gasten uit om samen te werken aan het project. Met hun werk proberen ze schoonheid te combineren met intelectuele abstractie in een nieuwe vorm van verhalen vertellen. De Teddy’s treden op in theaters, op festivals, muziekpodia en specifieke locaties.

Projecten

Station Noord Hub

Ondersteund door
Oerol

Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.

Productie: Juul Huitema

The Others

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre

Info volgt

Thirst

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival
Club Guy & Roni
Grand Theatre

Het locatieproject ‘Thirst’ vertrekt vanuit de vraag waar de eigenaardige menselijke eigenschap altijd meer te willen vandaan komt. Een performer wil meer in een omgeving die hem dat nooit zal geven. Elke nieuwe mislukking brengt hem dichterbij de acceptatie van zijn lot. ‘Thirst’ is een absurde, surreële en snelle performance die raakt aan thema’s als hebzucht, eenzaamheid en de constante strijd om niet te verliezen. Maar wat valt er eigenlijk te winnen?

Sijas de Groot

Sijas de Groot (Uitgestroomd)

Sijas de Groot is afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en heeft een bachelor of Theatre in Education, Zwolle. Sijas werkte mee aan De Radius van Allardsoog van PeerGrouP en maakte met WERC de voorstelling ‘Circus, Boden & Gas’ voor Noorderzon Performing Arts Festival in 2016. Momenteel werkt hij als freelance theaterdocent voor het Noord Nederlands Toneel en VRIJDAG.

“Station Noord biedt mij de mogelijkheid me verder te verdiepen in mijn werk als beginnend theatermaker. Binnen mijn traject wil ik mij het komende jaar richten op de stedelijke leefomgeving en zoeken naar vormen die bijdragen aan het opnieuw ervaren van de leefomgeving.”

Projecten

Held

Ondersteund door
Peergroup
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival

Vanuit zijn fascinatie voor de veranderlijkheid van openbare ruimte wilde theatermaker Sijas de Groot een voorstelling in de binnenstad van Groningen maken. Door de maatregelen als gevolg van de corona-uitbraak was hij genoodzaakt uit te wijken naar een andere plek en belandde hij bij toeval in de Hortus Botanicus Haren. In HELD wordt de zoektocht van Sijas de Groot en Nina van der Woude naar deze nieuw plek opgedragen als een avontuur. Je wordt opgeroepen om met hen mee te gaan. De vraag is echter of dit avontuur wel bestaat of is het eerder de illusie van het avontuur? Wat ligt er verborgen achter het schijnbare avontuur in deze onbekende tuin?
Sijas de Groot ontwikkelde een live audio-tool genaamd Perspective. Met deze tool neemt hij een groep bezoekers mee op een wandeling waarbij de bezoekers koptelefoons dragen en door middel van audio de omgeving met een nieuw perspectief bekijken. Met Perspective vertelde hij eerder al verhalen over de herbestemming van Der Aa Kerk in Groningen en strokartonfabriek de Toekomst in Scheemda.

Tussenland

Ondersteund door
Grand Theatre
Peergroup
De Noorderlingen
Tryater

Welke functie heeft het Tussenland? Hoe heeft de omgeving ons als mens gevormd? Welke invloed hebben veranderingen op onze herinneringen? Tussenland is een solitaire luisterwandeling waarin kennis van landschap en stedelijke omgevingen op poëtische wijze wordt verweven met persoonlijke ervaringen en spirituele inzichten. In ruim anderhalf uur dwaal je door middel van een audiotour door de omgeving van Vinkhuizen, de Held en Gravenburg.

“In Tussenland deed ik onderzoek naar het begrip ‘verandering’ in het overgangsgebied van platteland en stad. Als onze leefomgeving continu in verandering is, geldt deze zelfde regel dan ook voor onze identiteit? Als landschap een vloeibaar begrip is, is onze identiteit dan ook vloeibaar?”, aldus Sijas de Groot.

Mohamed Yusuf Boss

Mohamed Yusuf Boss (Uitgestroomd)

Mohamed Yusuf Boss is een autodidact danser choreograaf. In samenwerking met Urban House, Club Guy & Roni en Grand Theatre heeft hij al enkele eerste korte werken gemaakt. Daarnaast doorliep hij een makerstraject van een jaar onder begeleiding van regisseur Ton Brandsen. In zijn traject bij Station Noord krijgt hij de ruimte zijn horizon te verbreden en zich verder te ontwikkelen als maker. Belangrijke ontwikkelingsdoelen voor Mohamed zijn het ontwikkelen van een eigen stijl, leren hoe hij een idee omzet naar een concept en ontdekken waar zijn kracht ligt als maker.

Projecten

AFAR

Ondersteund door
Jonge Harten
Grand Theatre
Oerol

Met AFAR creëert Mohamed Yusuf Boss een choreografie speciaal voor een imposante ruimte: de Nieuwe Kerk. Dit gebouw wordt dagelijks gebruikt door zeer uiteenlopende gemeenschappen en herbergt een grote schat aan verhalen.

AFAR betekent vier in het Somalisch en stelt dan ook vier elementen centraal: dans, muziek, de kerk en de mensen die gebruik maken van deze ruimte. Vanuit de Afrikaanse filosofie Ubuntu (‘ik ben omdat wij zijn’) ging Mohamed in gesprek met de gemeenschappen in en rondom de kerk. Met AFAR kijkt hij voorbij onze verschillen en zoekt naar dat wat ons als mensen verbindt.

KÓW

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Grand Theatre
Oerol

Bij de creatie van deze nieuwe voorstelling laat Mohamed zich inspireren door het werk van Amerikaans schrijver en sociaal criticus James Baldwin. Centraal staat menselijk contact en de vraag wie we kiezen te zijn in het contact met de ander.

City of all together

Ondersteund door
Club Guy & Roni
Loods13
Grand Theatre
Het Houten Huis
Jonge Harten
Peergroup
Oerol

‘City of all together’ is een doorlopend onderzoek naar de ingrediënten voor menselijk contact. Wat is er nodig om twee personen echt met elkaar te verbinden? Hoe komen werelden bij elkaar en hoe kan men in elkaars perspectief stappen? Dit onderzoek komt voort uit een onderdeel van SADDEX, een dansvoorstelling die Mohamed maakte voor het festival Urban Sources in 2016. Mohamed heeft intussen al een aantal keer uitkomsten van zijn onderzoek getoond in diverse settings. Dit is echter niet het doel van dit project; het onderzoek en experiment staan centraal.

Pluk de Dag

Ondersteund door
Loods13
Club Guy & Roni
Grand Theatre
NITE

In de herfstvakantie van 2017 maakte Mohamed de productie 'Pluk de Dag', in samenwerking met dertien jongeren en vier andere jonge regisseurs en choreografen. In een week werkten ze met de jongeren toe naar een productie op locatie in een kas in Klazienaveen. Mohamed heeft dit project aangepakt als kans om zijn regieskills verder te ontwikkelen.

Veerle van Overloop

Veerle van Overloop (Uitgestroomd)

Naast een rijk gevulde en erkende carrière als actrice en dramaturge, heeft Veerle Van Overloop zich de afgelopen jaren steeds meer ontwikkeld als autonoom theatermaker. Haar inspiratie put ze uit wereldse politiek–sociale onderwerpen die een grote impact hebben op het leven van veel mensen. Ze ambieert het maken van hybride interdisciplinaire theatervoorstellingen vertrekkend vanuit een universeel en actueel thema, vanuit een realiteit die onze gezamenlijke geschiedenis en verantwoordelijkheid is.

Dit is ook het uitgangspunt voor Veerle’s traject binnen Station Noord, waar ze met One Million People & Me een voorstelling maakte die juist niet plaatsvindt in het theater. De voorstelling is een film, een luisterwandeling en een voorstelling ineen. Op dit moment is Veerle bezig met haar volgende voorstelling: What Lies Beneath.

Projecten

What lies beneath

Ondersteund door
NITE
Club Guy & Roni
Noorderzon Performing Arts Festival
Tryater
Oerol
Grand Theatre

Geïnspireerd door het werk van de Britse documentairemaker Adam Curtis en publicaties van gerenommeerde journalisten zoals Robert Fisk, John Pilger, Seymour Hersch en Lara Pawson, ontwikkelt Veerle van Overloop/ShELFISH tussen nu en eind mei 2019 een nieuw theaterproject ‘What lies beneath’.

Tijdens een reeks onderzoeksperioden exploreert Veerle de cultureel-historische achtergronden en politieke hoofdrolspelers die het doen lijken alsof gewelddadige oplossingen noodzakelijk en onvermijdelijk zijn voor het bestrijden van externe bedreigingen en crisis situaties. Dit onderzoek dient als vertrekpunt voor een artistieke samenwerking met enkele jonge, zeer getalenteerde performers zoals de Australische danseres Olympia Kotopoulos en de veelzijdige kunstenaar uit Glasgow Robbie Thomson.

One Million People & Me

Ondersteund door
Grand Theatre
Club Guy & Roni
NITE
Noorderzon Performing Arts Festival
Oerol

'One Million People & Me' is een voorstelling in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een film en het tweede deel bestaat uit een stadswandeling met audiotour. De beelden en teksten zijn voor een groot deel gebaseerd op twee werken van de Franse schrijver Edouard Levé: 'Suicide' en 'Autoportrait'.

Aukje Schaafsma

Aukje Schaafsma (Uitgestroomd)

Aukje Schaafsma is in 2015 afgestudeerd van de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Samen met Tatiana Pratley en Karel Hermans vormt zij het collectief Skoft & Skiep. Als “Sattelyt” maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakte ze, met Skoft & Skiep, de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Naast gezamenlijke projecten, wil Aukje zich ook als onafhankelijke maker ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Hjir ha ik west

Ondersteund door
Het Houten Huis
Tryater
Peergroup

'Hjir ha ik west' is de theatrale installatie van theatermaker Aukje Schaafsma. Je wordt meegenomen op een bustour vanaf het Wokpaleis in Ryptsjerk en naar het kleinste terpdorp van de wereld gebracht. Tourguides vertellen onderweg alles wat je wil weten over het dorpje. Eenmaal in Jannum ga je zintuiglijk terug in de tijd én werp je een blik op de toekomst van dit nu nog zo herkenbare platteland. Loop zo onder andere door het beroemde Romanogotische kerkje, gebouwd rond de 12de eeuw en bezoek het bekende Bûthús tijdens deze exclusieve theatrale tour.

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Solo

Ondersteund door
Grand Theatre
Tryater
Oerol
Noord Nederlands Orkest

Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.

Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.

Skûmbek

Ondersteund door
Jonge Harten
Tryater
Grand Theatre

De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?

Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?

Karel Hermans

Karel Hermans (Uitgestroomd)

Karel Hermans is in 2016 afgestudeerd aan de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Samen met Tatiana Pratley en Aukje Schaafsma vormt hij het collectief Skoft & Skiep. Als “Sattelyt” maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakte hij, met Skoft & Skiep, de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Naast gezamenlijke projecten, wil Karel zich ook als onafhankelijke maker ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Solo

Ondersteund door
Grand Theatre
Tryater
Oerol
Noord Nederlands Orkest

Waar het Noord Nederlands Orkest normaal gesproken symfonie creëert tussen de musici, focust 'Solo' juist op het individu. De musici uit het orkest zijn afkomstig van overal ter wereld en het orkest kent bijna vijftien nationaliteiten en even zoveel talen. Musici uit Japan, Duitsland, Spanje, België, Portugal, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk laten hun instrument deze keer deels staan en vertellen hun persoonlijke verhaal in elk een korte solo, geschreven door drie talentvolle jonge schrijvers en geregisseerd door de theatermakers van Skoft&Skiep.

Het project is in samenwerking met Skoft&Skiep, Station Noord, Oerol, Tryater, De Nieuwe Oost | Wintertuin en Grand Theatre.

Skûmbek

Ondersteund door
Jonge Harten
Tryater
Grand Theatre

De jongerenvoorstelling Skûmbek gaat over de strijd tussen aanpassen of ergens uitbreken. Doe je wat er van jou wordt verwacht of geef je gehoor aan je opwellingen? Wordt het een gezellige chaos of loopt het soms uit op een regelrechte ramp?

Tryater en Theaterfestival Jonge Harten vroegen Karel Hermans en Aukje Schaafsma om een voorstelling te maken voor jongeren. Ze lieten zich inspireren door soapseries, verwachtingspatronen en sociale conventies. Samen met Eva Meijering en Mathieu Wijdeven hebben zij een aansprekende en ontregelende voorstelling gemaakt over de worsteling die elke puber in zijn leven meemaakt: volg ik mijn impulsen of houd ik mezelf in bedwang?

Hendrik Aerts

Hendrik Aerts (Uitgestroomd)

Acteur en theatermaker Hendrik Aerts studeerde in 2000 af aan de Arnhemse toneelschool. Vanaf 2017 behoort hij als acteur en regisseur tot het vaste ensemble van het NNT. Ook werd hij in datzelfde jaar ingebracht bij Station Noord. Zijn traject staat in het teken van onderzoek naar het samenbrengen van verschillende disciplines als dans, toneel en muziek, het werken op grote locaties, binnen en buiten, inzicht krijgen in het (internationaal) touren van producties, en uiteindelijk: het opzetten van een eigen praktijk als maker.

Projecten

Blackbird - Rebirth

Ondersteund door
Oerol
Noord Nederlands Orkest
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre

Met Blackbird – Rebirth zal Hendrik Aerts zijn interdisciplinaire aanpak nader onderzoeken. De voorstelling wordt een solo voor een danser, begeleid door een ingesproken tekst op muziek. Hendrik zal zich tijdens het maakproces van deze voorstelling onder meer focussen op het verder uitdiepen van zijn artistieke handtekening, mede hierom schrijft hij zelf de tekst voor deze voorstelling. In de samenwerking met Oerol, en tijdens de residenties aldaar, wordt uitgezocht welke invloed locatie, ruimte en landschap op deze voorstelling kan hebben.

FAUST™

Ondersteund door
Club Guy & Roni
NITE
Noord Nederlands Orkest
Oerol
Grand Theatre

Hendriks doelen hebben zich in 2018 vertaald in zijn eerste grote project binnen Station Noord: het regisseren van FAUST™ op Oerol. Het is een grote voorstelling op locatie, met acteurs, dansers, livemuziek en een tekst geschreven door Peter Verhelst. FAUST™ is een monumentale en sterk beeldende, muzikale voorstelling over de strijd tussen gevoel en verstand. In deze bewerking van Faust is Mefisto een mens met handen, benen, huid en botten om te breken.

Mads Wittermans

Mads Wittermans (Uitgestroomd)

Bio volgt.

Projecten

The Meeting

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival
Grand Theatre
Peergroup
Tryater

The Meeting is niet gebonden aan een organisatie of instelling, sekte, genootschap of politieke partij en wenst zich niet te mengen in enig geschil en steunt of bestrijdt geen enkel doel. “En ik ben niet Dr0nK3n...geloof ik....toch?!”

In The Meeting vertelt acteur Mads Wittermans op een open en komische wijze over verslaving en geeft hij een theatraal inkijkje in een persoonlijk verhaal waarbij de confrontatie met pijn, verdriet, de gekte, gevangenschap en de daaruit voortvloeiende eenzaamheid niet wordt geschuwd.

A Hard Days Night

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival
Peergroup
Tryater

Legendarisch was ‘A Hard Days Night’ van Nieuw West in 1991. Een voorstelling over een maatschappelijk randfiguur, losgeslagen van de heersende conventies.  Acteur en theatermaker Mads Wittermans zet maar al te graag zijn tanden in de theatertekst van Rob de Graaf. Hij bewerkt de monoloog tot een interdisciplinaire voorstelling met dans door Milan Schudel en hemzelf als acteur.

JÓRMA

JÓRMA (Uitgestroomd)

JÓRMA (hen/hun/die) is het artpop alter-ego van Jonathan Bonny (hij/hem), waarmee hij zijn rol als muziekmaker herdefinieert en zodoende actief bouwt aan verbinding met diens publiek. De frictie tussen wie hij is en wie die wil zijn, vormt de basis van deze artistieke zoektocht. JÓRMA creëert en cureert kwetsbare reflecties op grote thema's als gender en (on)gelijkheid, met veel aandacht voor de artistieke context waarin deze worden gepresenteerd. Jonathan laat zich hierbij inspireren door popcultuur, activisme, performance art en theater.

Projecten

They/Them (try-out)

Ondersteund door
Grand Theatre

JÓRMA omschrijft zichzelf als een 'music & context maker' omdat die gelooft dat de context waarin diens muziek wordt gepresenteerd cruciaal is voor de beoogde connectie met het publiek. Door safe spaces te cureren waarin de muziek kan worden beleefd, worden luisteraars aangemoedigd om zich hierbij kwetsbaar op te stellen. JÓRMA combineert een gevoelige singer-songwriter esthetiek met referenties naar elektronische dansmuziek.

JÓRMA werkt dit jaar aan diens eerste avondvullende live ervaring: de gathering THEY/THEM (première in januari 2023 in Grand Theatre). Deze work in progress presentatie is een van de eerste stappen in het onderzoek naar een tastbare verbinding tussen performers en publiek. In deze 40 minuten durende set combineert JÓRMA live muziek met tekst, choreografie en heel veel nieuwsgierigheid.

Station Noord Hub

Ondersteund door
Oerol

Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.

Productie: Juul Huitema

The Mad Hatters

The Mad Hatters (Uitgestroomd)

Vanuit Station Noord worden niet alleen makers ondersteund, maar ook een groep beginnende creatief producenten. Onder de naam Mad Hatters zitten de jonge producenten Milan van der Zwaan, Amarins Jansma, Joran de Boer, Jaukje van Wonderen en Joachim de Vries regelmatig samen om hun kennis en kunde te vergroten. Door praktijkervaringen te delen en de lokale, nationale en internationale context grondig te onderzoeken, kunnen zij zich ontwikkelen binnen hun vakgebied. Het doel van Mad Hatters is om (nieuwe) makers te ondersteunen en samen met die makers uit te vinden hoe te bewegen in de lokale en (inter)nationale context.

Mad Hatters werken samen met (nieuwe) makers binnen en buiten Groningen, waaronder ook een aantal makers van Station Noord.

Maarten Smit

Maarten Smit (Uitgestroomd)

Maarten Smit groeide op in Groningen en studeerde in 2001 af aan Toneelschool Arnhem. Hij was tot 2016 vast onderdeel van het Groningse collectief ‘De Jongens’ en werkt sinds 2011 regelmatig als acteur voor Het Houten Huis. Daarnaast volgde hij verschillende dans- en vechtsport trainingen.

Sinds 2016 werkt Maarten al regelmatig als gastregisseur, een professie waarin hij zich in de komende jaren verder wil ontwikkelen. Binnen Station Noord onderzoekt Maarten hoe hij, op basis van journalistiek en documentair materiaal, beeldende voorstellingen kan maken. Hiermee wil hij actuele vraagstukken inzichtelijk en bespreekbaar maken. Door dans en fysiek spel te combineren met tekst en muziek, bouwt hij aan een eigen persoonlijke stijl.

Projecten

Hier valt niets te halen

Ondersteund door
Het Houten Huis
Peergroup

Op een vergeten bouwplaats worstelen een werkloze man, een strompelende oude vrouw en een alleenstaande moeder om te overleven. Door gebrek aan geld zijn ze veroordeeld tot deze plek, waar niets meer vanzelfsprekend is.
Hier regent het starre regels en houden schreeuwende televisiereclames hen wakker. Een eigenaardige fanfare van zingende hulpverleners, treuzelende bouwvakkers en goedbedoelende politici trekt door hun leven. Langzaam zakt iedereen steeds verder de modder in.

Een muzikale voorstelling over schaamte, dozen vol ongeopende post én hoopgevend menselijk contact.

In Nederland leeft acht procent van de gezinnen in armoede. Een op de dertien kinderen groeit er zelfs in op. Met dans, livemuziek en teksten op basis van interviews en documentair materiaal, maakt theatermaker Maarten Smit invoelbaar wat armoede in Nederland betekent.

Blinde vlek

Ondersteund door
Het Houten Huis
Jonge Harten
NITE

‘Blinde Vlek’ is een voorstelling over de invloed van technologie op gedrag en vrijheid, vormgegeven met dans, tekst, muziek en circuselementen. Het is een beeldende poging om jongeren en ouderen kritisch te laten kijken naar de mogelijke gevolgen van de moderne technologie.

In 2017 heeft Maarten een onderzoek gedaan naar het gebruik van de gymzaal als metafoor voor de technologische wereld waar wij in leven. Dit jaar bestaat het onderzoek uit interviews met hackers, beleidsmakers en onderzoekers op het gebied van European Technology Law. Op basis hiervan maakt Maarten het eerste script met dramaturgische begeleiding van het NNT. Samen met het Jonge Harten Festival onderzoekt hij hoe technologie het leven van jongeren beïnvloedt. Het materiaal dat uit het onderzoek voortkomt wordt samen met tekstschrijvers verder ontwikkeld. ‘Blinde Vlek’ wordt in 2019 gemaakt en gespeeld op festivals en scholen.

Hier Valt Niets te Halen

Ondersteund door
Het Houten Huis
Peergroup
Oerol
Tryater

‘Hier Valt Niets te Halen’ is een beeldende muziektheatervoorstelling op locatie in een modderpoel. Het gaat over het vinden van je eigenwaarde binnen de (schijnbaar) uitzichtloze situatie van armoede. ‘Hier Valt Niets te Halen’ is een poging om de ellende van leven met weinig geld zichtbaar en voelbaar te maken voor mensen die het niet persoonlijk kennen. Maar ook om troost en kracht te bieden voor mensen die er juist middenin zitten.

Op basis van literatuur en interviews met ervaringsdeskundigen, hulpverleners, beleidsmakers, ontwikkelde Maarten een eerste versie van het script. Samen met vormgevers, een muzikant, een danser en een aantal acteurs heeft hij een eerste stap gezet in de theatrale vormgeving. In samenwerking met Oerol en PeerGrouP ontwikkelt hij een randprogramma om de inhoud van de voorstelling te verdiepen en de impact te vergroten. ‘Hier Valt Niets te Halen’ wordt in 2020 uitgewerkt tot een voorstelling.

ZUHAUSE

ZUHAUSE (Uitgestroomd)

ZUHAUSE is het kunstenaarscollectief van vier kunstenaars uit verschillende disciplines: Davey Bakker, Grey Timmers, Mirjam van Dijk en Élénie Wagner. Samen zoeken ze naar een werkwijze waarbinnen verschillende disciplines hand in hand kunnen gaan, elkaar kunnen versterken en inspireren. De steun van Station Noord geeft hen ruimte en tijd om te experimenteren en verschillende samenwerkingen aan te gaan.

Behalve kunstcollectief zijn de kunstenaars van ZUHAUSE ook de drijvende kracht achter een broedplaats, ontmoetingsplek en interdisciplinair platform aan de Martinikerkhof (Groningen).

Projecten

Eliën

Ondersteund door
Grand Theatre
Noord Nederlands Orkest
Jonge Harten
Het Houten Huis
Club Guy & Roni

In 2019 maakten zangeres Eliën (Élénie Wagner) en haar kunstenaarscollectief ZUHAUSE een reis van 14.000 kilometer dwars door Europa in een gele camper genaamd UFO. Op zoek naar andersdenkenden van dit werelddeel: kunstenaars, politici, boeren, activisten, immigranten en oer-inwoners. 
Van het Peloponnesos schiereiland in Zuid-Griekenland tot het noordelijkste puntje van Lapland zochten ze contact en hoorden ze wat mensen vinden. 

Na een reis van drie maanden keerden ze terug met een bak aan inspiratie, filmmateriaal voor een documentaire en het debuutalbum van Eliën: ALL.

Don't Forget to Die

Ondersteund door
Grand Theatre
Club Guy & Roni
Jonge Harten

In ‘Don’t Forget To Die’ toont ZUHAUSE een dystopische wereld waarin de tijd voorbij gaat. Een rauwe interdisciplinaire performance over intens geluk in een beschadigde omgeving, het afdwingen van liefde en de noodzaak om iets te betekenen in een doelloos bestaan.

Met ‘Don’t Forget to Die’ is ZuHause het onderzoek naar “Survival of the misfits” begonnen, de buitenbeentjes van de maatschappij. Voor dit project zijn ze de samenwerking aangegaan met verschillende internationale performers en hebben met dit debuut hun eigen interdisciplinaire werkwijze onderzocht. Ze hopen in het verdere traject bij Station Noord hun eigen werkwijze en stijl nog verder te kunnen ontwikkelen en de tijd en rust te vinden om met al onze aandacht in nieuwe projecten te duiken.

Stormvogels

Stormvogels (Uitgestroomd)

Theatercollectief Stormvogels bestaat uit Eva Heijnen, Laurien Riha en Ali Zijlstra. Samen willen zij een vorm van theater ontwikkelen die aansluit bij deze tijd, zowel in thematiek als in de manier waarop het verhaal verteld wordt. Hiervoor bestuderen ze vertelvormen die gebruikt worden binnen (nieuwere) media. Voor hun eerste project binnen Station Noord laten zij zich inspireren door de vertelprincipes van videogames.

Projecten

Multiplayer - Onderzoeksproject

Ondersteund door
NITE
Jonge Harten
Club Guy & Roni
Grand Theatre

Multiplayer is het tweede onderzoek van Stormvogels binnen Station Noord. Het onderzoek bouwt verder op de bevindingen van The Utopia Experience. Opnieuw zoekt Stormvogels naar een vorm van theater geïnspireerd op principes uit videogames.

Waar The Utopia Experience een single-player ervaring was, is Multiplayer (de naam zegt het al) een onderzoek naar een ervaring voor meerdere mensen tegelijkertijd.

In Multiplayer staat de vraag centraal, hoe je als publiek elkaar kan beïnvloeden door de keuzes die je maakt en hoe je vanuit verschillende perspectieven een voorstelling zou kunnen beleven. Op deze manier hoopt Stormvogels een bewustzijn en begrip te bewerkstelligen voor de verschillende keuzes die mensen maken vanuit verschillende achtergronden.

Voor dit onderzoek verdiept Stormvogels zich in roll-playing en gaat hiervoor te rade bij o.a. de moeder van alle multiplayer games: Dungeons and Dragons, L.A.R.P. en tal van videogames.
Multiplayer is een dramaturgisch onderzoek wat niet voor publiek toegankelijk was. Uit Multiplayer ontstond de voorstelling Lotsheim. Meer informatie over Lotsheim is te vinden op de website van Stormvogels

The Utopia Experience

Ondersteund door
NITE
Club Guy & Roni
Jonge Harten
Grand Theatre

In The Utopia Experience wil Stormvogels het publiek bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid in het vormgeven van de toekomst nu er middels techniek steeds meer mogelijk is. Daarbij beroepen ze zich op principes uit videogames en virtual reality en zetten deze principes om in een vorm die werkt in een theatrale setting. Zij willen het publiek onderwerpen aan vragen als: Hoe zien we onze toekomst voor ons? Wat is de rol die we de techniek in ons leven willen geven? En hoe belangrijk vinden we het om zelf verantwoordelijkheid hierin te nemen?

Skoft & Skiep

Skoft & Skiep (Uitgestroomd)

Karel Hermans, Aukje Schaafsma en Tatiana Pratley vormen samen het collectief Skoft & Skiep. Als Sattelyt maakten ze bij Tryater in de afgelopen jaren al twee producties. Bij Station Noord maakten ze het afgelopen jaar
onder begeleiding van Tryater en Jonge Harten de jongerenvoorstelling Skûmbek, die op première ging op het Jonge Harten Festival 2017. Daarnaast regisseerden ze in 2018 de voorstelling Solo van Lân Fan Taal, Explore the North en het Noord Nederlands Orkest. Op dit moment werken ze aan een nieuw project: Part-Time Paradise.

Naast hun gezamenlijke projecten krijgen Karel en Aukje ook de kans om zich als onafhankelijke makers te ontwikkelen binnen Station Noord.

Projecten

Part-Time Paradise

Ondersteund door
Tryater
Oerol
Het Houten Huis
Noord Nederlands Orkest

Kan de camping een plek zijn waar je opnieuw begint als je ook jezelf hebt meegenomen? Dit is de vraag waar theatercollectief SKOFT&SKIEP vanuit vertrekt voor Part-Time Paradise.

Met dit project zet SKOFT&SKIEP de stap naar het maken van een grote locatievoorstelling die in de zomer van 2019/2020 op tournee zal gaan. De groep hoopt met deze productie weer een nieuwe stap te zetten in hun artistieke ontwikkeling door hun unieke werkwijze en beeldtaal te verstevigen en professionaliseren.

De foto is gemaakt door Florian Cats tijdens het vooronderzoek voor Part-Time Paradise op Welcome to the Village festival 2018.

Sieger Baljon

Sieger Baljon (Uitgestroomd)

Performer, theatermaker, schrijver & muzikant Sieger Baljon (Groningen, 1981) jongleert graag met religie, kunst, ekologie & politieke ontregeling. Sinds 2003 sprokkelt hij zijn brandstof in de brakke gronden tussen klank, woord & beweging, langs het zwarte water waarin dada & sjamanisme elkaar spiegelen. Tijdens zijn afstuderen in 2013 aan de mime opleiding Amsterdam mondde dit uit in het performance platform ‘sjamandada’. Begin 2017 verscheen zijn poëziebundel annex kalenderhervorming ‘dronken kalender’ bij de interdisciplinaire uitgeverij Opwenteling. Momenteel tourt hij internationaal met theatermakers als Jetse Batelaan/Artemis en Boukje Schweigman; in beide gevallen ook in VSCD-mimeprijs-winnende voorstellingen. Hij is als resident verbonden aan Het Huis Utrecht en Grand Theatre Groningen, waar hij zijn projekt 'Bezweringen' ontwikkelde, en in 2020 het tweeluik 'Zijn & NietZijn'.

Projecten

Broncode

Ondersteund door
De Noorderlingen
Peergroup
Welcome to the Village

24 juni 2022
BRONCODE (deze menigte maakte mij) vanaf nu te zien tussen Exloo en Buinen
Op een zandafgraving tussen de Hondsrug en het veen, tegenover de LOFAR telescoop, die terugkijkt tot het ontstaan van de kosmos; op dat veld waar een laag tijd uit die Hondsrug gegraven is voor een spoordijk, ligt een cirkel. Een megalithisch monument? Een graancirkel? Een groot bordspel?

BRONCODE (deze menigte maakte mij) van Sieger Baljon (Groningen, 1981) is een van de eerste activiteiten van Into Nature in 2022. In de aanloop naar de grote (inter)nationale buitententoonstelling Into Nature - Time Horizons in de zomer van 2023, is BRONCODE t/m 24 september te zien én te beleven in het landschap tussen Buinen en Exloo. Dit kunstwerk is onderdeel van een nieuw programma van Into Nature in samenwerking met We The North om noordelijk talent een podium te geven.

BRONCODE (deze menigte maakte mij)

Ieder van ons staat middenin een cirkel van voorouders, bekend of onbekend. Aan onze linkerschouder onze moeder, aan onze rechterschouder onze vader. Ze staan in kringen om ons heen: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, zestien betovergrootouders, 32 oudouders, 64 oudgrootouders, 128 oudovergrootouders, samen 254 voorouders tot in de zevende generatie. Al die mensen hebben gevreeën opdat wij hier zijn. Wij dragen hun kwaliteiten, hun wonden en patronen, zoals onze sporen wellicht in de komende zeven generaties achterblijven. Al deze bloedlijnen verbinden ons zeer fysiek met de oertijd, met de moeder van alle mensen, met de moeder van alle apen, met de moeder van alle zoogdieren, met het woud en de zee waaruit wij ontstonden, met al het leven op aarde. Welkom in de fractale broncode van ons bestaan.

De theatrale installatie BRONCODE (deze menigte maakte mij) is een kruising tussen kompas en tijdmachine, die onze afkomst en onze toekomst helpt visualiseren. Zoom uit in de tijd en wandel rond in de menigte van zeven generaties voorouders, of kantel je perspectief en kijk zeven potentiële toekomstige generaties in de ogen. Kan dit ons bevrijden van ons kortetermijndenken en ons leren goede voorouders te zijn voor de toekomstige generaties?

Bosklab: Broncode

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival
Welcome to the Village

Vergeet korte termijn en wandel rond tussen zeven generaties voorouders. De ervaring begint met een geluidswandeling vanaf het stationsplein, waarbij je kennismaakt met de wereld van de broncode: een cirkel van ‘voorouders’, die als tijdmachine en kompas werkt. Sta midden tussen zeven generaties. Ze staan in kringen om je heen: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, zestien betovergrootouders, tweeëndertig oud ouders, vierenzestig oud grootouders, 128 oud overgrootouders: samen 254 voorouders. Wij dragen hun kwaliteiten, hun wonden en patronen, zoals ook onze sporen misschien in de komende zeven generaties achterblijven. Al deze bloedlijnen verbinden ons - de overlevers - fysiek met de oertijd. Welkom in de fractale broncode van ons bestaan.

Zijn (2B OR NOT 2B)

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival
Oerol

Zijn of Niet Zijn?’ Die eeuwenoude vraag lijkt iedere dag relevanter. Hoe treed je in tijden van crisis het noodlot tegemoet: door acceptatie of door strijd? Mystiek of Politiek? En is het wel of/of? Tijd voor Hamlet om als een half waanzinnige sjamaan zijn eigen monoloog open te breken. Niet dat eeuwige gepieker, maar woorden uit elkaar pulken tot klanken, gespuwd tot toverspreuken. Maar hoe kun je spreken zonder de stilte te koloniseren? Zonder dat woorden de werkelijkheid verlammen, alles opensnijden wat ondeelbaar bij elkaar hoort, en vooral: daden blokkeren? Of kunnen wij, juist in crisistijd, leren luisterend spreken? Tegelijk Zijn & Niet Zijn?

Joost Oomen

Joost Oomen (Uitgestroomd)

Joost Oomen (1990) is dichter, schrijver, drummer en theatermaker. Hij publiceerde twee poëziebundels, twee vinylsingles met gedichten, de novelle De zon als hij valt en de roman Het Perenlied. Joost Oomen was huisdichter van de Universiteit Groningen en stadsdichter van de gemeente Groningen. Voor zijn werk ontving Joost Oomen het Hendrik de Vriesstipendium voor nieuwe literatuur en De Volkskrant riep hem uit tot het literaire talent van 2021. Voor het festival Explore the North maakte Joost de voorstelling Vruchtjes Eten i.s.m. de garagejazzband Kruidkoek en scenograaf Geartsje van der Zee. Oomen trad op van Pisa tot Portugal en van de kerk tot het kippenhok.

Projecten

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

Tuut Tuut Kwantumschuim

Ondersteund door
Noorderzon Performing Arts Festival

Over ongeveer 5 miljard jaar is het waterstof in de kern van de zon op en als gevolg daarvan zal de zon zover opzwellen dat de aarde verzwolgen wordt. Als mens hebben we dus twee keuzes: samen met de aarde ten onder gaan óf voor dit moment ons zonnestelsel verlaten. Voor dichter, schrijver en theatermaker Joost Oomen en garagejazzband Kruidkoek levert die gedachte een heerlijk startpunt voor een literaire en muzikale voorstelling op. Joost werd door de Volkskrant benoemd tot het literaire talent van 2021 en zag je vorig jaar nog bij ons met Vruchtjes Eten.

Philipp Cahrpit

Philipp Cahrpit (Uitgestroomd)

Philipp Cahrpit is in januari 2019 afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sindsdien woont en werkt hij in Groningen als maker, speler en docent bij verschillende projecten van o.a. NNTwee/Club Guy & Roni, Jasmin Hasler/Profound Play, JongBeginnen/2Turven Hoog en BIJ VRIJDAG.

Philipp maakt beeldende, poëtische voorstellingen waarin lichaam en beweging centraal staan. Met geluid en muziek neemt hij het publiek mee een wereld in waarin niet het verhaal leidend is, maar de sfeer die hij neerzet.

In zijn werk houdt Philipp zich bezig met de vraag hoe we als volwassen mensen los kunnen komen van de ratio. De (fantasie)wereld van kinderen vormt voor hem hierbij een grote bron van inspiratie. Binnen zijn Station Noord traject onderzoekt hij momenteel op welke manier deze twee werelden bij elkaar kunnen komen.

Projecten

Club Wauw - Tent (+1)

Ondersteund door
Grand Theatre

Een interactieve voorstelling over je veilig voelen en samen op ontdekkingsreis gaan.

Verlang je soms ook naar een plek die veilig voelt? In Tent (1+) nemen we je mee naar een kleurrijke wereld. Kom je ons helpen deze stap voor stap te bouwen? Samen laten we langzaam iets nieuws ontstaan, waarin je met ons mag schuilen. Kruip je dichterbij? Dan luisteren we naar het ritselen van de bladeren, de druppels van de regen en laten we ons betoveren door de kleuren van de doeken. Zie je de spannende schaduwen, diertjes die je kietelen en vuurvliegjes die voor ons dansen? Samen met je ouder of alleen mag je deze warme wereld ontdekken.

Agenda
4 Apr 2024
- 7 Apr 2024
2turvenhoog
10 Apr 2024
- 10 Apr 2024
OCCII

Spiegel (2+)

Ondersteund door
Grand Theatre

Ga mee naar de wereld voor en achter de spiegel. Voor de spiegel zien we onszelf. Of is het toch de ander? We maken contact met die persoon daar in de spiegel, we onderzoeken, we bewegen.

Achter de spiegel zit een wereld vol lichamen die we nog niet kennen. Een wereld waarin opeens grote handen of voeten verschijnen. Een ode aan de verschillen van ieders lichaam, dat mag zijn zoals het is. Want zijn we in de kern niet allemaal hetzelfde?

Spiegel (2+) is een beeldende, muzikale voorstelling van Club Wauw. Club Wauw is een Gronings theatercollectief van makers en performers Philipp Cahrpit & Hannegijs Jonker. Samen maken zij voorstellingen voor de allerkleinsten (0 tot 6 jaar).

Waterlichamen

Ondersteund door
Garage TDI
Het Houten Huis
Tryater

Waterlichamen ontstaat binnen een collectief proces rondom mij als maker. Waterlichamen is een theatrale ontmoeting tussen spelers en publiek, en publiek onderling. Het beweegt tussen het collectief en het individu, tussen druipend en uitgedroogd, tussen theatrale beelden en het hier en nu. Kan jij je overgeven aan het niet weten en het samen zijn met iemand die je nog niet kent? Welk ongemak kom je tegen?

Samen met het publiek zoeken twee spelers en een muzikant naar hoe ons individuele lichaam kan overstromen in een dieper gelegen, collectief lichaam. Hoe sla je speelse bruggen tussen jezelf, de ander en de omgeving?

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

Chantalla Pleiter

Chantalla Pleiter (Uitgestroomd)

Chantalla Pleiter is zelfstandig kunstenaar, maker van immersief theater, interactieve installaties en virtual reality ervaringen. Wonend en werkende in Groningen en opgeleid aan kunstacademie Minerva, richting scenografie (theatervormgeving) met een autonome specialisatie in “nieuwe media kunst”.

Als maker werkt ze in opdracht, maak autonoom werk en werk ze (nu nog sporadisch) voor technologisch theatergezelschap CREW, uit Brussel, als regie assistent en onderdeel van het artistieke team. Crew is de pioniers van het artistiek onderzoek naar virtual reality en andere technologien en hoe deze te gebruiken in theatrale context en een inspiratiebron van Chantalla.

Chantalla manoeuvreert zich graag, met alles wat ze maak, op de rand van kunst, wetenschap en technologie en dat resulteert in interactieve en immersieve (live) ervaringen in de vorm van interactieve installaties, virtual & mixed reality ervaringen of immersief theater. Nieuwe technologie wordt onderzocht en ingezet in samenwerking met programmeurs, ontwerpers om de “spelende mens” in het publiek te laten ontwaken en onderwerpen of verhalen live te laten ontdekken met het hele lichaam en alle zintuigen.. Daarnaast is Chantalla’s werk altijd een doorgaand onderzoek naar wat technologie kan en doet met ons als mens en met ons perpectief op de werkelijkheid.

Voor Station Noord gaat ze opzoek naar een nieuwe performatieve vorm van virtual reality; Een theatrale vorm van een afhankelijke, interactieve virtual reality waarbij publiek zelf in verschillende perspectieven kan stappen maar ook de perspectieven van de ander kan vormgeven.. Daarnaast onderzoekt ze “verborgen gemeenschappen” in Groningen en wil samen met hun hun verhalen en perspectieven naar de oppervlakte brengen en ervaarbaar maken om zo tot een ultieme kennismaking te komen met werelden die we nog niet kennen.

Projecten

Presentatie studenten Chantalla Pleiter

Ondersteund door
Grand Theatre

Presentatie van honour-studenten van de Rijksuniversiteit Groningen die samen met Station Noord maker Chantalla Pleiter hebben gewerkt aan een businessplan en een communicatieplan.

Locatie: Marie Lokezaal, Harmonie Gebouw Groningen, van 15:00-17:00 uur.

Virtual bodies in sonic space

Ondersteund door
Grand Theatre
Noorderzon Performing Arts Festival

Chantalla Pleiter en Jan Klug bouwen samen aan een nieuwe immersieve & muzikale wereld in
virtual reality (VR) en jij mag meebouwen. Een doorlopende experimentele jamsessie in VR.

In deze installatie kom je terecht op de grens tussen de echte en de virtuele realiteit. Je krijgt een
nieuw lichaam, zonder gezicht, maar met speciale muzikale mogelijkheden. Je bent bovendien niet alleen. Ook anderen lopen rond in deze nieuwe tussenwereld en willen je ontmoeten. Maar hoe leg je contact zonder dat je elkaars gezicht of identiteit kunt zien? En wat kun je hiervan leren over de verbinding met anderen in onze normale wereld?

Ontdek de VR-installatie waar je met 3 anderen tegelijk een virtuele wereld binnenstapt. Onderga een ontdekkingstocht naar de ontmoeting tussen mensen, met geluid als taal. Hoe klinkt je kennismaking met een ander en kan je samen een nieuwe muzikale wereld bouwen?

Meedoen: bezoeker in VR: reserveer een tijdsperiode zodat je zelf de virtuele wereld in kan stappen voor 10 tot 15 min. (8 mensen tijdslot van 30 min, waarvan je er 15 min in kan)

Kijken: bezoeker als observator: Je kan een kijkje komen nemen tijdens onze opening uren om het samenspel te beluisteren en mocht er een VR plekje vrij zijn dan kan je er ook in!

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

Virtual Reality OrkestOntdekker

Ondersteund door
Oranjewoud Festival

Virtual Reality OrkestOntdekker is een interactieve VR installatie die publiek onderdompelt in de wereld van klassieke muziek. De installatie is een combinatie tussen het ontdekken en leren kennen van instrumenten van een orkest in een gamewereld, deze kunnen zelf fysiek in VR bespeeld worden met de controllers en ook door echt te blazen!

En een 2e deel: een gefilmde wereld: hier wordt de VR speler meegenomen in een echt orkest; 360 gefilmd, waarbij je recht voor de muzikanten terecht komt van de instrumenten die je net hebt bespeeld. Zij spelen een concert voor je. Tijdens het concert kan je rondspringen en je eigen perspectieven in beeld en geluid kiezen in het orkest.

Interactieve Natuur: Biodiversity in augmented reality

Ondersteund door
Oerol

Stel je voor dat de natuur uit geluid bestond, hoe zou het dan klinken? Geen chaotische kakofonie, maar een weelderige symfonie. Ieder onderdeel van de natuur is namelijk tot in het kleinste detail op elkaar ingespeeld. Juist deze samenklank van alle verschillende flora en fauna maakt de Nederlandse natuur zo mooi. Stap in de wereld van inheemse planten en insecten en beleef de natuur op een geheel nieuwe manier. Maak kennis met onze inheemse planten, je zal zien dat achter elke plant een verhaal en een geschiedenis schuilt. Ontdek zo de rijkheid van de Nederlandse biodiversiteit.

Club NEL

Club NEL (Uitgestroomd)

Club NEL bestaat uit jonge makers die projecten ontwikkelen buiten de grenzen van de randstad. We vinden het belangrijk bij te dragen aan een structureel kwalitatief cultuurklimaat in de regio

Projecten

Waar de tijd is

Ondersteund door
Oerol
Explore the North
Tryater
NITE

Wat gebeurt er wanneer je stilstaat en echt goed kijkt? Hoe verbind je je met de omgeving
waardoor je wordt omringd? Door aandacht te schenken aan het alledaagse, onderzoekt Club
NEL op verschillende manieren nieuwe perspectieven op ogenschijnlijke vanzelfsprekendheden.
Dit jaar staat het project ‘Waar de tijd is’ centraal.

Sinds de komst van de klok is de zon niet meer leidend in onze dagindeling. De klok tikt het ritme
van de dag in plaats van de natuurlijke aanduiding van tijd. Ontsnappen aan de kloktijd lijkt door
alle – technologische – ontwikkelingen bijna niet meer mogelijk. Daarnaast zijn we gewend om al
onze tijd op te vullen. Maar hoe ervaar je tijd en ruimte wanneer kloktijd niet domineert? Wat doet
dat met je perspectief, ideeën, gedachten, gevoel en emoties? Hoe ervaar je de tijd wanneer die
niet wordt ingedeeld door minuten en uren? Wat ontstaat wanneer je enkel aan de zon kunt
afleiden hoeveel tijd er verstreken is? We zijn benieuwd hoe je tijd ervaart wanneer deze in een
andere context wordt geplaatst dan we zijn gewend in onze dagelijkse structuur.

Club NEL nodigt je uit om plaats te nemen in onze tijdelijke ‘Waar de tijd is’ ruimte, waarin kaders
verschuiven en ideeen groeien. In deze ruimte kunnen we gezamenlijk onderzoeken, denken,
spreken of enkel stil zijn en luisteren naar dat wat ons omringd.

Station Noord Hub

Ondersteund door
Oerol

Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.

Productie: Juul Huitema

Bart Bruinsma

Bart Bruinsma (Uitgestroomd)

Bart Bruinsma is een componist / songwriter uit Leeuwarden, Friesland en nu gevestigd in Groningen en Londen. Bart heeft al regelmatig muziek geschreven voor theatermakers en choreografen uit Noord-Nederland. Hierdoor heeft hij een sterke interesse ontwikkeld in het verkennen van alternatieve muzikale instellingen en het integreren van performatieve elementen op in zijn composities. Bart heeft composities gemaakt voor fluit, luidsprekeropstellingen en elektronische avant-pop-uitvoeringen.

Projecten

Expedities

Ondersteund door
Explore the North

Ga je met ons mee op expeditie door Leeuwarden? Tijdens een expeditie van Explore the North leer je de verborgen plekjes van Leeuwarden kennen. Met een gids van A guide to Leeuwarden ga je met een groepje mede-explorers langs bijzondere locaties waar je in een intieme setting kunt genieten van kleine optredens.

BART - EP-presentatie

Ondersteund door
Explore the North

BART’s sonic excursions strike as avant-garde and outspoken, combining inventive techniques to create highly emotive experiences. His multifaceted productions reflect scenes of sensory overload, meaningless content consumption, and a resulting catatonic state of mind. His works vary from contemporary electronic music to interactive art installations.

Station Noord Hub

Ondersteund door
Oerol

Je krijgt teasers van bestaand werk en uitprobeersels voor nieuwe voorstellingen te zien. In een talkshow hoor je welke processen er aan de werken vooraf zijn gegaan. En in het bos rondom het theater kan je verschillende installaties bezoeken.
De Hub is te bezoeken tussen 13 en 18 juni, met een wisselend programma per dag. Het programma vindt plaats in het Bostheater tussen 17:00 en 19:00. Van tevoren en na afloop zijn de installaties in het bos daaromheen te bezoeken. In de Hub zal werk te zien zijn van o.a. Tussenland, Bart Bruinsma, Teddy’s Last Ride, JORMA, Chantalla Pleiter, Antiklimax en Club NEL. De Station Noord Hub is een samenwerking tussen Oerol en Station Noord. Station Noord is een netwerk van 13 landelijk opererende podiumkunstinstellingen en 4 jeugdtheaterscholen / vooropleidingen uit het Noorden met als doel het artistieke klimaat van het Noorden te verbeteren. Dit doen zij door middel van talentontwikkeling van beginnende makers.

Productie: Juul Huitema

TENDER (then punch me)

Ondersteund door
Noord Nederlands Orkest
Grand Theatre
Explore the North
Oranjewoud Festival

“Yes, these times are still really strange. And I for one, am bruised and confused. What about you?”

Tender (then punch me) is een collaboratief kunstproject tussen de componisten Bart Bruinsma en Ragnheiður Erla Björnsdóttir. Samen spelen ze met het samensmelten van geluid, visuele kunst en poëzie tot elektronische composities. Deze composities worden over de komende jaren in verschillende vormen tot uiting gebracht als één project: audio installaties, live-performances, visuals en een album.

Met deze audio-installatie onderzoeken de componisten wat deze tijden van (non-)verandering met de mens doet. Of specifieker wat het met henzelf doet. Muziek en abstracte poëzie worden gebruikt om deze emoties ‘onder woorden’ te brengen. Juist omdat zulke gevoelens moeilijk in woorden te vatten zijn.

Things of borrowed scraps and patches

Ondersteund door
Noord Nederlands Orkest
Club Guy & Roni
Jonge Harten
NITE
Het Houten Huis
Oerol

Things of borrowed shreds and patches is een speakercompositie door Bart Bruinsma (Nadya KID). In dit werk speelt Bart met thema’s als bezweringen, pseudo-diefstal, misvorming en het toevoegen van micro-dansjes hier en daar.

Nieuws

Training Sociale Veiligheid i.s.m. De Kunstenbond

Op donderdag 7 maart om 14:00 uur organiseren wij, in samenwerking met De Kunstenbond, een training Sociale Veiligheid.

Binnen de kunstensector zijn grenzen vaak diffuus en is het opzoeken of aftasten van grenzen een voorwaarde om tot kunst te komen. Helaas leidt dit met grote regelmaat tot situaties van grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik. Om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de onveilige werksfeer binnen onze sector heeft de Kunstenbond in samenwerking met theatermaker Margriet Dantuma de workshop Indecent Proposal ontwikkeld. Deze workshop is bedoeld voor iedereen die in de sector werkzaam is: werknemers en werkgevers, zzp’ers en ondernemers.

Wat is er nodig om vanuit gelijkwaardigheid en met respect naar elkaar een werkproces aan te gaan? Hoe voer je een open gesprek over grenzen? En natuurlijk: (H)erken je de grenzen van een ander? En die van jezelf?

Margriet neemt je met 2 trainingsacteurs mee in situaties waarin het nodig is om te handelen: te luisteren en je uit te spreken. Casuïstiek uit de praktijk – ook van de deelnemers zelf – vormt uitgangspunt voor spelscènes waarin grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik inzichtelijk worden, waardoor je in staat bent om op constructieve wijze voor jezelf of een ander op te komen. Iedereen die wil kan op de vloer uitproberen wat de mogelijkheden zijn situaties te voorkomen of na een escalatie de balans te herstellen.

Door deel te nemen aan deze workshop help je niet alleen jezelf om steviger in je schoenen te staan bij het aangaan en uitvoeren van je volgende opdracht. Je helpt ook je collega’s omdat je je bereid toont je over dit onderwerp uit te spreken. Tot slot help je de sector in het transformatieproces naar een creatieve, inspirerende en veilige werkvloer voor iedereen.

Locatie: Grand Theatre
Tijd: 14-17 uur
Opgeven via: siri@grandtheatregroningen.nl

Gepost op 27/02/2024